حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور کانیبالیسم (همخواری) چیست ؟

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”medium”]

[yasr_visitor_votes size=”medium”]

کانیبالیسم (همخواری) چیست ؟

کانیبالیسم (همخواری) چیست ؟

کانیبالیسم یا هم خواری یک رفتار پرخاشگرانه و همراه با خشونت در میان ماکیان می باشد. و پرنده بیمار با نوک زدن پرنده کناری دستی خود سعی در تخلیه روانی خود دارد. سایر پرندگان نیز با تقلید از رفتار همین پرنده دچار کانیبالیسم شده و هم قفسی های خود را نوک می زنند و نتیجه آن بروز تلفات در مرغداری می باشد. بنابراین هر پرورش دهنده ای وظیفه خود را باید به نحو احسن انجام دهد. تا از بروز این بیماری در پرندگان جلوگیری نماید.

از جمله مهم ترین عواملی که در بروز و تشدید این بیماری دخالت دارند عبارتند از :

الف- تراکم زیاد پرندگان در یک محیط بسته :

از این رو می توان گفت که پرندگانی که در قفس و در یک مکان تنگ پرورش داده می شوند، دچار بیماری هم خواری خواهند شد. زیرا در اثر تراکم زیاد آنها و نبود آزادی عمل کافی قدرت تحمل پرنده ها به سر آمده و از طریق نوک زدن به همدیگر سعی در دفع یکدیگر خواهند داشت.

ب- دمای زیاد محیط پرورش طیور :

در فصل تابستان که هوا بسیار گرم است. و یا در فصل زمستان که میزان گرمای هیتر خارج از کنترل باشد، امکان بروز کانیبالیسم در پرندگان به شدت افزایش خواهد یافت. بنابراین کنترل دمای محیط باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

ج- نور بیش از اندازه در محیط پرورش :

اگر میزان نور دهی بیش از 16 ساعت باشد و یا از نور به شدت سفید برای گرمایش یا نور دهی سالن استفاده شود .باز امکان کانیبالیسم در آنها وجود خواهد داشت. بنابراین توصیه می گردد اولا از لامپ های آفتابی بدین منظور استفاده شود و دوما میزان نور دهی را به 15 ساعت در روز کاهش دهید.

د- کافی نبودن تعداد ابخوری و دانخوری ها :

همانطور که می دانید اگر پرنده ای مزاحم آب یا غذا خوردن پرنده ای دیگر شود، درگیری بین آنها افزایش خواهد یافت. بنابراین برای جلوگیری از بروز این حادثه تعداد دانخوری و آبخوری ها و هم چنین آب و غذای موجود در آنها را افزایش دهید.

ه- جیره غذایی نامناسب با سن پرنده :

اگر میزان پروتئین، نمک، میتونین و … موجود در غذای پرنده تنظیم نباشد، ممکن است .با نوک زدن بغل دستی سعی در متوجه ساختن شما داشته باشند. بویژه کمبود نمک در جیره پرندگان این بیماری را تشدید می کند. هم چنین در مواقعی که میزان انرژی موجود در جیره غذایی افزایش و میزان فیبر آن کاهش یابد پرنده جهت تخلیه انرژی اضافی در بدن خود به نوک زدن یکدیگر بتلا خواهند شد.

و- بی توجهی به پرنده بیمار یا مرده در بین گله :

اگر پرنده ای بیمار یا مرده در بین گله وجود داشته باشد، سایر پرندگان طبق غریزه ای که دارند. به او نوک خواهند زد و اگر سریعا اقدام نشود این حس کنجکاوی به یک عادت و در نتیجه بیماری روانی کانیبالیسم تبدیل خواهد شد.

ز- سایر عوامل:

وجود عواملی مانند انگل یا شپش در قسمت خارجی بدن پرنده، نگه داشتن. چندین پرنده مختلف در یک قفس، نگهداری پرنده هایی با سن و سال متفاوت و… نیز در بروز کانیبالیسم در پرندگان موثر است.

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید