حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور میزان نیاز به موادمغذی

پرورش جوجه گوشتی09124439674
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

میزان نیاز به موادمغذی

مواد مغذی

نواع فرم دان مرغ

فرم دان مرغ با توجه به سن پرنده در سه مدل مختلف آردی، کرامبل و پلت تولید میشود. خوراک جوجه ها باید آردی باشد. سپس با گذشت 7 الی 10 روز به تدریج خوراک جوجه ها ترکیبی از دان آسیاب شده و کرامبل می شود. در نهایت نیمچه ها تا زمان کشتار با دان پلت و پفکی تغذیه میشوند.

دان مرغ شامل چه مواردی است؟

پروتئین خام : رشد عضلات و شکل گیری بافت بدن جوجه ها به پروتئین بستگی دارد. جوجه ها معمولا در ابتدا با جیره های پیش استارتر تغذیه میشوند که درصد پروتئین بالایی دارد. در ادامه وقتی جوجه ها به سن 2 هفتگی رسیدند سطح پروتئین جیره آنها کمی کاهش داده میشود.

به منظور تأمین پروتئین مورد نیار مرغ ها می توان از منابع گیاهی همچون کنجاله های سویا، گیاه کانولا، آفتابگردان، تخم پنبه و … استفاده نمود.

انرژی : طیور به صورت روزانه به مقدار معینی انرژی نیاز دارند. انرژی قابل متابولیسم با انرژی که جیره دارد فرق میکند. چرا که بخشی از انرژی دفع می شود. بهترین منابع غذایی پر انرژی برای تهیه دان مرغ شامل غلات پر مصرف همچون ذرت، گندم، جو، سبوس برنج و سبوس گندم، نرمه گندم و … می باشد.

گندم بعد از سن 7 روزگی و به شرط رسیدن جوجه ها به وزن بیش 150 گرم باید در تهیه دان مرغ مورد استفاده قرار گیرد.

میزان نیاز به موادمغذی

ریزمغذی ها : کمبود ویتامین ها در بدن جوجه ها باعث ایجاد بیماری شده و تلفات زیاد به بار می آورد. بنابراین جیره غذایی آنها باید شامل ریزمغذی های مهم و انواع ویتامین های محلول در آب و یا محلول در چربی باشد. هر چند مرغداران به صورت مرتب از انواع مولتی ویتامین ها در برنامه غذایی جوجه ها استفاده میکنند.

مواد معدنی : مهمترین مواد معدنی مورد نیاز مرغ ها شامل کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم، سولفور و حتی عناصر معدنی کم مصرف همچون ید، سلنیوم، آهن و … میباشد.

از دی کلسیم فسفات مونو کلسیم فسفات و … می توان برای تأمین فسفر قابل هضم مورد نیاز مرغ ها استفاده کرد. منابع کلسیمی همچون کربنات کلسیم و یا پودر استخوان و پودر صدف دریایی و … نیز برای تأمین کلسیم مورد نیاز مرغ ها در تهیه دان مرغ قابل استفاده می باشند.

سایر افزودنی ها : پلت مرغ گوشتی باید شامل پودر گوشت و یا پودر ماهی و مرغ و … باشد که این منابع غذایی دارای اسید آمینه های خالص همچون متیونین، لایزین و … بوده که برای رشد مرغ ها بسیار مفید میباشد.

همچنین بسیاری از کارخانه های تولید دان مرغ از افزودنی هایی همچون رنگدانه ها، طعم دهنده ها، داروهای ضد کوکسیدیوز و ریز مغذی ها نیز استفاده میکنند.

کنترل کیفیت دان

بعد از تهیه جیره غذایی مرغ یک نمونه از این دان باید مورد بررسی قرار گیرد. برای همین منظور باید دان تهیه شده به لحاظ ارزش غذایی و درصد مواد تشکیل دهنده مورد تحلیل قرار گیرد.

میزان نیاز به موادمغذی

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید