حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور اصول پرورش شترمرغ در ایران

فروش شترمرغ یک ماهه 09124496359
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”medium”]

[yasr_visitor_votes size=”small”]

اصول پرورش شترمرغ در ایران

اصول پرورش شترمرغ در ایران

پرورش شترمرغ در سالهای اخیر در کشورهای مختلف توسعه فراوانی داشته است تولیدات منحصر به فرد شترمرغ شامل پوست ، گوشت و پر توجه جهانیان و سرمایه گذاران این بخش از سراسر جهان را به خود معطوف نموده است.در کشور ما نیز طی دو دهه گذشته علاقمندان زیادی را این پرنده جهت پرورش و نگهداری بسوی خویش فراخواند است. در ایران وجود مناطقی زیاد با شرایط آب و هوایی مساعد جهت پرورش شترمرغ ، نیروی انسانی ارزان و وجود اراضی وسیع را می توان از مزیتهای پرورش شترمرغ در ایران به حساب آورد.

از اهداف بلند مدت پرورش شتر مرغ می توان استفاده از گوشت شترمرغ به عنوان گوشت های رایج در سبد خانوار یا حداقل اضافه نمودن ان به سبد خانوار باشد.

روشهاي پرورش

روش های پرورش شترمرغ به سه انجام می گیرد که شامل:

1- روش بسته یا متمرکز

2- روش نیمه باز

3- روش باز

می باشد.

بهترین گزینه ها برای پرورش تخم شتر مرغ شامل :

1- چرخه کامل( Full Cycle)

اين حالت شکل معمول است. شما مولدهايي داريد که تخم مي گذارند، انکوباسيون و جوجه کشي را انجام مي دهيد و سپس خودتان جوجه ها را تا رسيدن به سن کشتار پرورش مي دهيد. بهترين قسمت اين روش اين است که خودتان مسئول هر بخش هستيد. اگر اشتباهي رخ دهد نمي توانيد به جز خودتان کس ديگري را سرزنش کنيد.

ممکن است محل جغرافيايي شما طوري باشد که هيچگونه تجهيزات انکوباسيوني در اطراف وجود نداشته باشد و شما مجبور باشيد که اين کار را خودتان انجام دهيد. از طرف ديگر اگر مزرعه تان بزرگ است، ممکن است به افراد ديگري براي پرورش همه جوجه هايتان نياز داشته باشيد، زمين شما ممکن است محدود باشد يا ممکن است براي کاهش ريسک اين کار را انجام دهيد. بار مالي اين نوع سرمايه گذاري وقتي همه مراحل را خودتان انجام دهيد در بيشترين مقدار است. به طور کلي، با پيشرفت صنعت شترمرغ، کارها تخصصي تر شده و هر مزرعه دار تمايل دارد بر روي کاري که بهتر وارد است متمرکز شود.

2- پرورش مولدها

برخي از مزرعه داران، مولد پرورش داده و تخمهاي آنها را مي فروشند. اين منبع درآمد آنها است.

3- تجهيزات جوجه کشي

ممکن است بخواهيد فقط تجهيزات جوجه کشي داشته باشيد. مزرعه داراني هستند که براي جوجه کشي تخمهايشان به شما پول پرداخت مي کنند. ممکن است تخم شترمرغ را خريداري کرده و به صورت جوجه يکروزه به فروش برسانيد.

يک سيستم جوجه کشي خوب بسيار گران بوده و بنابراين به سرمايه گذاري هنگفتي نياز دارد. قبل از تصميم گيري براي راه اندازي تجهيزات جوجه کشي لازم است تقاضاي موجود در منطقه يا تأمين تخم ها را مورد ارزيابي قرار دهيد.

معمولا مزرعه داران براي قرار دادن تخم شترمرغ ها در ماشينتان مبلغ ثابتي را پرداخت کرده و براي هر جوجه اي که که تحويل مي دهيد نيز مبلغ بيشتري مي پردازند. ثبت مشخصات تخم ها براي اينکه مالکان تخم ها جوجه هاي خود را تحويل بگيرند اهميت فوق العاده اي دارد.

4- پروار بندي جوجه ها

کم هزينه ترين گزينه است. شما جوجه ها را در سن خاصي خريده و تا زمان کشتار پرورش مي دهيد. اين گزينه به ويژه براي تازه کارها جالب است، مخصوصا اگر قرار داد خريد مجدد پرنده هاي کشتاري وجود داشته باشد، اما در اين مواقع هوشيار باشيد. در گذشته بسياري از اين برنامه هاي بيع متقابل به علت ناتواني شخص پيشنهاد کننده چنين قرار دادهايي براي فروش محصول به قيمت مطلوب با شکست مواجه شده است. به عبارت ديگر به توافقات بيع متقابل عمل نشده و در برخي موارد پرنده ها روي دست مزرعه دار مانده و خود بايد به بازار يابي آنها بپردازد.

5- گروه هاي منطقه اي

برخي طرفدار گروههاي منطقه اي هستند چون مزرعه داران توسط يکديگر حمايت مي شوند. کار گروهي از هر لحاظ مفيد است. مزرعه داران همگي داراي مولد بوده و همه تخم شترمرغشان را به يک فرد تحويل مي دهند. هر مزرعه دار به طور چرخشي هر هفته تعدادي از جوجه ها را تحويل مي گيرد. اين بدين معني است که مزرعه دار اول همه جوجه هاي هفته اول را تحويل مي گيرد. مزرعه دار دوم همه جوجه ها را هفته دوم و ..، سيستم کاملا تعاوني است به طوري که هيچ جوجه اي به حال خود رها نمي شود و مديريت 5 جوجه به آساني 20 جوجه است. مطلب ديگر اينکه همه کشاورزان از خوراک مشابهي استفاده مي کنند که به توليد محصول يکنواخت کمک مي کند. خريد عمده، قيمت مناسب تري را براي اين مزرعه داران به همراه دارد.

مشخصات ظاهری شترمرغ:

مترمرغ ها دارای قامتی به ارتفاع 2 تا 2/5 متر هستند که بزرگترین پرنده جهان لقب داده شده و پرنده ای است که مانند شیر می غرد و مانند پلنگ می دود و شبیه قاطر لگد می پراند شترمرغ ها عمر طولانی دارند که اغلب به 60 – 50 سال می رد.
تغذیه شترمرغ :
رشد و افزایش وزن شترمرغ بسته به نوع تغیه و مدیریت آن دارد غذای مصرفی شترمرغ بستگی به وزن پرنده و میزان انرژی موجود در جیره دارد .

معمولا پرندگان تا زمانیکه از لحاظ انرژی نیاز شان رفع نگردد دست از خوردن نمی کشند و تغذیه درست باعث  رشد سریع از یک تا چهار ماهگی می گردد ، در تهیه جیره می بایستی فاکتورهایی را در نظر گرفت و انواع جیره بر اساس سن شترمرغ تعریف می گردد.

اصول پرورش شترمرغ در ایران

از جمله :

1- استفاده از سنگریزه در خوراک

2- ویتامین‌ها

3- خوراندن کود

4- آب آشامیدنی

تولید مثل شترمرغ:

یکی از مهمترین عوامل محدود کننده در گسترش صنعت پرورش شترمرغ میزان تولید مثل پایین آن در مقایسه با طیور است تولید مثل یک مشکل حاد در پرورش شترمرغ می باشد که بازده اتقصادی را محدود می کند و از این رو در توسعه جهانی آینده این حیوان جدید تاثیر می گذارد و موارد که در تولید مثل شتر مرغ مثبت واقع می شود:

1- تلقیح مصنوعی

2- افزایش تولید و انتخاب ژنتیکی

3- عوامل فصلی

4- مدیریت شترمرغ های مادر

5- تغذیه شترمرغ مادر

انواع بیماری های شترمرغ ها :

شترمرغ ها بیماری هایی از دیدگاه مراحل مختلف سنی می شود که این بیماری ها در کی از بخش های ذیل :

1- بیماری های بعد از تولد

2- بیماری های انگلی

3- بیماری های ویروسی

4- بیماری های باکتریایی

5- قارچ ها و مخمرها

6- بلعیدن جسم خارجی می باشد

عوامل اقتصادی پرورش شترمرغ:

در سالهای اخیر توجه زیادی به پرورش شترمرغ شده است . نظر به انیکه عوامل اقتصادی یکی از ارکان هر حرفه ای را تشکیل می دهند. این حرفه نیز مستثنی نیوده و باید هزینه ها و در آمدها جهت برآورد اقتصادی ارزیابی شوند. همانند پرورش دامهای دیگر در این مورد نیز زمین یکی از محدودیت ها به حساب می آید. ولی در مقایسه با سایر دامها پرورش شتر مرغ به زمین کمتری نیاز دارد.

درآمدها:

1- فروش تخم شترمرغ

2- تخم های قابل جوجه کشی

3- پوسته های خالی تخم

4- فروش شترمرغ زنده

5- جوجه های یک روزه

6- جوجه های 3 ماهه

7- جوجه های 6 ماهه

8- شترمرغ های یک ساله

9- فروش محصولات شترمرغ:

گوشت ، پوست ، پر

عوامل بسیاری بر میزان سودآوری پروژه های شترمرغ تاثیر می گذارند.

09124439674

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید