حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور پرورش شترمرغ کارآفرین و سودزاست

اطلاعات شترمرغ 09124439674
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”medium”]

[yasr_visitor_votes size=”small”]

پرورش شترمرغ کارآفرین و سودزاست

پرورش شترمرغ کارآفرین و سودزاست

پرورش شتر مرغ صنعتی سود ساز است .وبا گسترش و توسعه بیشتر این صنعت می‌توان گامی مهم در زمینه تولید، اشتغال، اقتصاد مقاومتی و بهبود معیشت مردم برداشت.صنعت پرورش شتر مرغ یک صنعت تولیدی و تجاری به شمار می‌رود. که در کنار مشقت های که مختص این حرفه است، در عرصه تولید، اشتغال و سودآوری کاری ارزشمند محسوب می شود.

ارزش شترمرغ

ارزش شترمرغ صرفاً به گوشت و تخم آن نیست. بلکه این پرنده بزرگ دارای محصولات فراوان و با ارزشی است و هیچ دور ریزی ندارد. تا جایی که چربی و روغن، پوست، پر و حتی پوکه تخم آن نیز بازار خاص خود را دارد و در صنایع دستی، کیف، کفش و پزشکی استفاده می‌شود.پرورش شتر مرغ .به دو نوع پرورش شتر مرغ مولد و پرورش شتر مرغ پرواری تقسیم بندی می‌شود که که هر کدام نیاز. به مجوزهای خاص خود دارد.

گوشت شتر مرغ

از طرفی گوشت شتر مرغ کلسترول کمی دارد و با طبیعتی گرم دارای آهن است که مورد توجه بسیاری از مردم در سبد غذایی قرار دارد.در واقع همه سلول‌های پرورش شتر مرغ سود ساز است وبا گسترش و توسعه بیشتر این صنعت می‌توان گامی مهم در زمینه سودآوری بیشتر بر داشت.

از اجاره زمین دولتی تا سودآوری و تجارت شترمرغ

«امین شیراوند» ساکن روستای گندابه شیراوند دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس فیزولوژی دام و طیور، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود: از منابع طبیعی در حدود 4 هکتار زمین را به طور دایم اجاره کرده ایم.وی افزود: در زمینه استعداد یابی. برای اجاره زمین درخواست دادیم و موفق شدیم .به صورت 30 ساله زمین را اجاره کنیم که هر 5 سال یکبار در صورت فعالیت تمدید می شود.شیراوند ادامه داد: با بهره برداری از طرح اشتغالزایی حدود 20 درصد به عنوان .بهره مالکانه پرداخت می شود.وی ادامه داد: بهره مالکانه برای زمین .مورد اجاره من حدود 2 میلیون سالیانه در هر هکتار می باشد.

پرورش شترمرغ کارآفرین و سودزاست

شیراوند با بیان اینکه این زمین اجاره شده، زمین کشاورزی نیست .و با رویکرد دامپروری واگذار شده است، افزود: در این مجموعه در زمینه شتر مرغ و اصلاح نژاد بز آلپاین، زنبور و درخت انجیر دیم در استهبان فعالیت می کنم.وی با بیان اینکه محور اصلی فعالیت شتر مرغ است، ادامه داد: در حال حاضر 15 عدد شترمرغ مولد، شروع به تخم گذاری کرده اند.شیراوند با اشاره به فعالیت. درزمینه جوجه کشی فعالیت می کنم، ادامه داد: هر قطعه 35-30 جوجه دارد که قیمت های پارسال .جوجه یک روزه در حدود 600 و یک ماه در حدود 900-800 تومان است.

شترمرغ بالغ

وی تصریح کرد: پرورش شتر مرغ بالغی که به کشتار گاه فرستاده می شود در حدود 9-8 ماه زمان بر می باشد و مولد از لحاظ هزینه به صرفه تر می باشد. که در حدود 13 سال مفید می باشد.شیراوند ادامه داد: هر شترمرغ به طور میانگین در طول سال 80-70 تخم می گذارد و در حدود 40-30 جوجه یک ماهه می توان داشت. که در حدود 10درصد تلفات داریم.وی با اشاره به هزینه های پرورش شتر مرغ، ادامه داد: هر شترمرغ روزانه در حدود 5/2- 2 کیلو خوراک می خورد. و هر کیلو حدود 8 هزار تومان هزینه دارد.این کار آفرین لرستانی افزود: هزینه خوراک هر شتر مرغ در ماه حدود 700-600 هزار تومان است.

نژادهای شترمرغ

وی با اشاره به فعالیت در زمینه تولید دام بیان کرد: در زمینه دام فعلا یک نمونه بز نر آلپاینی از فرانسه آورده ام که اصلیتش سوئیس است که اصلاح نژاد شده است که 6-4 کیلو شیر دارند و بزهای مقاومی هستند و چند قلوزا هستند. شیراوند افزود: من در سال 1390 لیسانس کشاورزی گرفتم. و در زمینه شترمرغ تحقیق کردیم و درمقایسه با دام های دیگر به صرفه تر است و درآمد بیشتری حاصل می شود.شیراوند با اشاره به درآمدزا بودن این حرفه به رغم مشقت های کار، بیان کرد: در کل در طول سال 50-40 میلیون درآمد داریم .

پوست شترمرغ

این کار آفرین لرستانی افزود: فضای مورد نیاز برای شترمرغ در حدود 250 متر نیاز است برای هر مولد و پرباری کم تر است.شیراوند با بیان اینکه مشکل بازار فروش فعلا نداریم، اظهار کرد: شترمرغ های پرورشی 4 ماه استراحت دارند .و 8 ماه تولید دارند.با توجه به اینکه همه اجزای شترمرغ سود زاست، توجه به صنایع تبدیلی در این عرصه می تواند. در کنار پرورش شترمرغ بستری برای سودآوری بیشتر و اشتغال در استان لرستان باشد.به عنوان مثال پوست این پرنده نرم و لطیف است. و مقاومت بالایی برای تولید منسوجات چرمی دارد و یکی از محصولات سود آور شتر مرغ پوست آن است. که بسیار با کیفیت است و باید زمینه فراوری کار توسعه پیدا کند.

روغن شترمرغ

روغن شتر مرغ دیگر محصول سودآوری است که در رابطه با روغن شتر مرغ و ارز آوری آن نیز با توجه به شرایط سخت پرورش شتر مرغ باید زمینه فرآوری این محصول فراهم شود .وبا توسعه صنایع فرآوری زمینه استفاده بهتر و به صرفه‌تر از روغن شتر مرغ ایجاد شود.بی تردید کسب و کار در زمینه پرورش شترمرغ پرواری در کشور و استان لرستان قابلیت پیشرفت فراوانی دارد، که باید جهت توسعه این کسب و کار آموزش لازم به علاقمندان ارائه شده و با پرداخت. به موقع تسهیلات بانکی از کارآفرینان این عرصه حمایت شود.می‌توان با توسعه این صنعت پول ساز ضمن تقویت .تولید ملی، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم، به رونق اقتصاد استان و کشور کمک کرد. و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

09124439674

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید