حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور مزایای پرورش مرغ در قفس

09124439674
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”medium”]

[yasr_visitor_votes size=”small”]

مزایای پرورش مرغ در قفس

مزایای پرورش مرغ در قفس

این نکته را از یاد نباید برد که در هر صورت مزیت پرورش مرغ بومی در بستر، نسبت به نگهداری در قفس بیشتر است.

  • کنترل، بهداشت، واکسن، دارو، انتخاب و حذف مرغها آسان است.
  • کوکسیدیوزوکرچی حذف می شود.
  • می توان تعداد بیشتری مرغ را به صورت چند طبقه در فضائی کوچکتر پرورش داد. (استفاده بهتر از واحد سطح)
  • مرغها غذای دقیق می خورند و ریخت و پاش غذا کمتر است.
  • تخم مرغها تمیزتر و شکستگی کمتری دارند.

شرایط نگهداری مرغ های تخمگذار

درجه حرارت مناسب برای پرورش مرغ تخمگذار در محدوده ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. به ازای هر یک درجه افزایش دما با کاهش راندمان تولید و افزایش ضایعات تخم مرغ روبرو خواهیم بود. همچنین  وزن تخم مرغ ها نیز کم می شود.
دقت کنید که سالن پرورش باید از نور مناسب و تهویه لازم بهره مند باشد.با به کارگیری سیستم خنک کننده تبخیری در سالن ها می توانید دمای سالن ها را نسبت به دمای محیط حدود ۱۹ درجه سانتی گراد کاهش دهید، به همین دلیل این سیستم بیشتر برای مناطق گرمسیر پیشنهاد می شود، همچنین با اعمال یک مدیریت صحیح پرورش مرغ تخمگذار در شرایط آب و هوایی گرم امکان پذیر، اقتصادی و مناسب می باشد.

در یک اتاق 15 متری با استفاده از سیستم قفس عمودی میتوان تا حدود 300 قطعه مرغ تخمگذار در قفس های 4 طبقه نگهداری کرد.

دوره پرورش مرغ تخمگذار

دوره پرورش مرغ تخمگذار از یک روزگی تا 3 ماهگی را پرورش پولت می گویند و نیمچه تخمگذار ( پولت ) را که حدودا 100-90 روزه شد، به سالن های تولید که دارای قفس های مرغ تخمگذار است، منتقل می کنند.
امروزه در پرورش نیمچه های تخمگذار نسبت به دهه قبل تغییراتی به وجود آمده و برنامه های پرورش متفاوت از قبل می باشد.

در گذشته، برخی کارشناسان بر این باور بودند که به تاخیر انداختن. بلوغ جنسی تیمچه ها منجر به بهبود در اندازه .تخم مرغ ها می شود، اما امروزه این باور مورد تایید نمی باشد. در طی سال های گذشته نه تنها میزان تخم مرغ افزایش یافته، بلکه تخم مرغ ها. نیز نسبت به گذشته بزرگتر شده اند. امروزه در مقابل تولید هر واحد از وزن تخم مرغ، خوراک کمتری مورد نیاز می باشد. همچنین دستیابی به حداکثر تولید دو تا سه هفته زودتر میسر بوده و تا سن 72 هفتگی حداقل 10 تخم مرغ بیشتر تولید می شود.

نوک چینی پرورش مرغ تخمگذار

عوامل متعددی در میزان رشد و نمو. نیمچه های تخمگذار موثر می باشند، عوامل محیطی مانند وضعیت هوا، کیفیت آب و  نور، تراکم پرندگان و حرارت سالن. بر وضعیت بهداشتی و رشد نیمچه های تخمگذار تاثیر دارند.

به کارگیری برخی روش ها در مدیریت پرورش نیمچه های .تخمگذار اثر معنی داری بر وزن بدن آن ها دارد، برای کاهش. میزان نوک زدن به پرها و انگشتان و کاهش شیوع بیماری ها، باید نیمچه های تخمگذار در سن 7 تا 10 روزگی تحت برنامه نوک چینی قرار گیرند.

در صورت نیاز بهتر است نوک چینی را قبل از سن 10 هفتگی مجددا انجام داد تا از تاثیر منفی آن بر روی وزن بدن در زمان انتقال به جایگاه .مرغ های تخمگذار کاهش پیدا نماید.

توصیه می شود که در طی دوره پرورش نیمچه های تخمگذار برنامه نوردهی با کاهش تدریجی اجرا شود. به این خاطر که به این. ترتیب در اوایل مرحله بحرانی و تعیین کننده نیمچه ها فرصت بیشتری برای غذا خوردن خواهند داشت. در طی شش هفته طول دوره نوردهی در روز به حداقل میزان خود برسد. و تا زمان شروع تخمگذاری در همین حد باقی بماند.

09124439674

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید