حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور فصل گرما و مشکلات آبخوری مرغداریها

نمونه تک 09124439674
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”small”]

[yasr_visitor_votes size=”small”]

فصل گرما و مشکلات آبخوری مرغداریها

فصل گرما و مشکلات آبخوری مرغداریها

معمولاً در این وقت سال مرغداران به دنبال راههایی ابداعی برای نگهداری از مرغ ها هستند و آب دهی در اولویت آنها قرار دارد.
در این راستا باورهایی در اذهان برخی مرغداران جا افتاده که بعضاً شاید چندان درست نباشند در  ادامه رهنمودهایی در زمینۀ درست یا نادرست بودن همین باورها برای شما عنوان کرده ایم.

1.هر چقدر که ظرف آبخوری بزرگ تر باشد بهتر است.

واضح است که سایز ظرف آبخوری به چند عامل بستگی دارد. و اولین و مهم ترین عامل تعداد طیور است و نکتۀ حائز اهمیت آن است که پرنده ها هرگز بدون آب نمانند.
این می تواند بدین معنی باشد که شاید نیاز باشد در طول روز شما مجدد ظرف آب را پُر کنید. شاید این کار برای عده ای به دلیل مشغلۀ کاری که دارند، سخت باشد.
همچنین تمیز کردن آشامنده ها از کارهایی است که بایستی هر روز انجام شود. بسته به آبخوری که در استفادۀ شماست. یک برس ساده می تواند برای تمیز کردن سریع روزانه و بعد هم یک آب کشی کافی باشد؛ البته بایستی به خاطر داشته باشید که حتماً هفته ای یک بار شستشوی همراه با ضدعفونی داشته باشید!
سیستم های آشامیدنی باز معمولاً بیشتر از سیستم های آبیاری بسته کثیف می شوند بنابراین اگر دنبال کار کمتر هستید. از سیستم آبیاری بسته استفاده کنید. سیستم آبخوری پستانک چکه ای (nipple drinker) نمونۀ خوبی از این مدل است. آبخوری های بسته شاید یک بار در ماه نیاز به شستشو دارند اما در مقابل آبخوری های باز هفته ای یک بار بایستی به خوبی تمیز و ضدعفونی گردند.

2 .آبخوری های پلاستیکی بهتر از فلزی است.

در صورتی که در منطقه ای سردسیر نیستید، دیگر اهمیت چندانی ندارد که آبخوری مورد استفادۀ طیور شما پلاستیکی باشد یا فلزی. تنها زمانی که این نکته بایستی مورد توجه قرار گیرد فصل زمستان است چرا که اگر آب مرتب منجمد و گرم شود ممکن است پلاستیک ترک بخورد و بشکند اما ظروف فلزی در این زمینه مقاوم هستند. اما در مقابل، ظروف فلزی سنگین تر هستند و این می تواند مشکلی برای مرغدار باشد. از سوی دیگر، چنانچه بخواهید به آب مایع اسیدی بزنید (مثلاً سرکه یا همان اسید استیک) ظرف فلزی را می خورد. بنابراین می بینید که انتخاب جنس ظرف آب کاملاً بستگی به موقعیت شما دارد.

3.سیستم های آبخوری پستانکی به چکه کردن می افتند بنابراین استفاده از همان آبخوری های سنتی و قدیمی بهتر است.

واقعیت این است که اگر به خوبی از سیستم های آبخوری پستانکی نگهداری شود به چکه کردن نمی افتند. به عنوان مثال اگر بست آن مشکلی پیدا کند. به راحتی قابل جایگزینی و تعویض است. یک ایدۀ خوب در این رابطه این است. که به هنگام سفارش آبخوری پستانکی از هر کمپانی، چند سر پستانک یدک هم سفارش بدهید تا در موقع نیاز در دسترس داشته باشید. همچنین یکی دیگر از دلایل چکه کردن سیستم آبخوری پستانکی شما می تواند فشار زیادی باشد که از سوی شلنگ بر آن وارد می گردد. بنابراین نصب یک رگلاتور یا همان کاهندۀ فشار بر روی شلنگ می تواند به طول عمر آبخوری پستانکی کمک کند . همچنین اگر به جای شلنگ از گالن های آب استفاده می کنید بهتر است گالن ها را تا بالا پُر نکنید و تا سطحی پایین تر آن را از آب پر کنید.

4.آبخوری های سنتی و قدیمی خیلی بهتر از آبخوری هایی هستند که پیالۀ آب دارند چرا که درون پیاله ها سنگریزه و اشغال می ریزد و جلبک می زند.

درست است! هر آبخوری ای که سطحی باز داشته باشد از خرده ریزه و اشغال پُر می شود و جلبک می زند اما سؤال اینجاست .که چطور اجازه می دهید اشغال جمع شود؟ شستشوی روزانه تضمینی برای جمع نشدن. اشغال و خرده ریزه و جلبک در هر سیستم آبخوری است – چه پیاله ای در زیر پستانک آبخوری باشد و چه آبخوری سنتی و تغاری از آب. در ایام قدیم که مرغداری ها تنها چند صد مرغ داشتند و تغاری آب جلوی طیور می گذاشتند، مرغداران موظف بودند. روزی دو مرتبه ظرف های آبخوری را برس بکشند تا خوب تمیز بمانند.
پیاله های آب زیر پستانک های آبخوری نیز بایستی روزانه تمیز شوند. کار سختی نیست و فقط به اسکاچ هایی نیاز هست تا با آن بتوان به راحتی این پیاله ها و ادوات مربوطه را تمیز کرد.
جلبک در آبخوری هایی که پاکیزه نمی شوند به سرعت شکل می گیرد.

5.آب همیشه می بایستی در فضای باز و در خارج از مرغدانی نگه داشته شود.

برعکس، شما می توانید آبخوری را در هر جایی که مناسب می دانید نصب کنید. هدف این است که آبخوری در جایی باشد. که ضمن دسترسی آسان مرغ ها به آب آشامیدنی، آب را خنک و تازه نگه دارد. در واقع یکی از دلایلی که گفته می شود بهتر است آبخوری درون مرغداری باشد آن است که پرنده های وحشی و سایر حیوانات را برای آشامیدن. به آنجا نکشاند. صد البته که اگر تمام استانداردهای مربوط به بیوسکیوریتی در مرغداری را رعایت کرده باشید حتی اگر آبخوری را در فضای بیرون مرغداری هم بگذارید هیچ پرندۀ وحشی و یا جونده ای قادر نخواهد بود که به آن دسترسی یابد.
به خاطر داشته باشید. در برخی ماههای سال، که هوا طوفانی و گرد و خاکی است نباید منبع آب در فضای بیرون از مرغداری باشد.
مهم نیست آبخوری را کجا نصب می کنید .اما بایستی بدانید که اگر آبخوری شما بر روی زمین باشد و بصورت آویزان نصب نشده باشد، از متراژ و فضای مرغداری می کاهد و فضای لازم برای راه رفتن طیورتان را کم می کند.

فصل گرما و مشکلات آبخوری مرغداریها

شماره تماس :09124496359 09124439674

02188433245-02188404983

تلفکس : 02177681490

سایت :www.nemunetak.com

دفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک 304 ط 1 واحد1

آدرس مزرعه :جاده امام رضا انتهای پاکدشت

________________________________________

شعبه دوم :نمونه تک

09131392838 09131393868 031334417994 03134417993

آدرس اصفهان:رباط سوم .چهارراه بهار .نبش بن بست 39 طبقه اول واحد
________________________________________
شعبه سوم :نمونه تک

آدرس مشهد :خیابان عدل خمینی پلاک 65

شماره تماس : 09151004236-09151049182

________________________________________

سایر اطلاعات:

شماره تماس :02188433245-02188404983

تلفکس : 09124496359 09124439674 02177681490

دفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک304 ط1 واحد1

آدرس مزرعه :جاده امام رضا  انتهای پاکدشت

آدرس  سایت:www.nemunetak.com

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید