حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور طرح توجيهی پرورش بلدرچين

پرورش بلدرچین
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”medium”]

[yasr_visitor_votes size=”small”

طرح توجيهی پرورش بلدرچين

(طرح توجيهی پرورش بلدرچين)

کسانی که کار پرورش طیور را انجام می‌دهند، همیشه به دنبال پرندگانی هستند که علاوه بر گوشتی بودن، سرعت رشد بالایی نیز داشته باشند. از این رو بلدرچین می‌تواند خواسته‌های آن‌ها را برآورده سازد. طرح توجیهی پرورش بلدرچین به شما کمک می‌کند وارد کسب و کاری سودمند شوید و بخش مهمی از تولیدات گوشتی کشور را نیز به دست بگیرید.

طرح توجیهی پرورش بلدرچین یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی است که توجیه‌پذیری کسب و کار شما را در ابعاد و ویژگی‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهد.طرح توجیهی به خصوص در زمینه‌های مالی، فنی، بازاریابی وعرضه و تقاضا،  نقش مهمی را در رفع ابهامات پروژه پرورش بلدرچین دارد.

بررسی میزان علاقه‌مندی نسبت به پرورش بلدرچین

قبل از اینکه به صورت جدی تدوین طرح توجیهی پرورش بلدرچین را آغاز کنید باید میزان علاقه خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر فکر می‌کنید که تنها مباحث مالی و سود حاصل از کار برایتان اهمیت دارد، بهتر است که ایده دیگری را برای کسب و کار خود پیدا کنید،پرورش بلدرچین به علاقه زیادی نیاز دارد، چون ممکن است در طول زمان از این کار خسته شوید و همه چیز را به یکباره رها کنید. به همین دلیل قبل از اجرای پروژه به مبحث علاقه شخصی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید، تا در حفظ زمان و سرمایه شما خللی ایجاد نشود.

مشخص کردن هدف

در تدوین طرح توجیهی پرورش بلدرچین هدف خود را نیز مورد بررسی قرار دهید. برخی با پرورش بلدرچین می‌خواهند فقط از تخم آن استفاده کنند و آن را به فروش برسانند. برخی دیگر به دنبال گوشتی گردن بلدرچین‌ها هستند،در هر دو مورد برخی از شرایط شروع کار متفاوت می‌شود، اما اصول اصلی آن یکسان است که باید این مهم را نیز مد نظر داشته باشید.

سرمایه اولیه برای شروع به کار

اولین موضوعی که ذهن همه کارآفرینان و پرورش دهندگان طیور را به خود اختصاص می‌دهد، سرمایه اولیه برای آغاز به کار است. البته این مهم با توجه به وضعیت مالی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد دارایی‌هایی چون زمین و مکان مناسب را دارند، از این رو سرمایه اولیه آن‌ها برای شروع پروژه می‌تواند از 20 تا 30 میلیون تومان باشد، برخی دیگر کارآفرین هستند و به تازگی می‌خواهند وارد کسب و کاری شوند، از این رو باید با بودجه‌ای قابل توجه دکمه شروع کار را بزنند. هزینه اولیه آن‌ها از 100 تا 200 میلیون تومان باید در نظر گرفته شود.

درآمد حاصل از پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین به دلیل فاکتورهای مثبت زیادی که دارد، از درآمد و سودآوری خوبی برخوردار است. از این رو اگر به کیفیت کار اهمیت بدهید و با تلاش فراوان کلیه سختی‌ها را پشت سر بگذارید، بسته به وسعت کار، کسب درآمد 3 تا 20 میلیون تومانی را تجربه خواهید کرد.

تهیه مکان مناسب برای پرورش بلدرچین‌ها

مکان مناسب برای پرورش بلدرچین‌ها از مهم‌ترین قسمت‌های تدوین یک طرح توجیهی است. البته در پرورش برخی دیگر از پرنده‌ها مانند شترمرغ، با توجه به بزرگی پرنده مکان مورد نظر شما باید وسعت زیادی داشته باشد. اما در خصوص پرورش بلدرچین به این مقدار از فضا نیازی ندارید، البته بسته به اینکه زمین مورد نظر متعلق به خودتان است یا آن را اجاره کرده‌اید و یا اینکه قصد خرید زمین را دارید، هزینه‌های پرداختی شما متفاوت خواهد بود. شاید لازم باشد ماهیانه مبالغ قابل توجهی را برای پرداخت اجاره مکان در نظر بگیرید.

ویژگی‌های سالن پرورش بلدرچین

  • پرورش بلدرچین بوی زیادی دارد. هر چقدر هم موارد بهداشتی را رعایت کنید، باز هم تجمع پرندگان باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. از این رو سالن شما باید از مناطق مسکونی دور باشد. البته توصیه می‌کنیم که در محیط خانه مانند حیاط و یا انباری نیز اقدام به این کار نکنید، چون بوی آن باعث آزار همسایه‌ها می‌شود و از شما شکایت می‌کنند.

طرح توجيهی پرورش بلدرچين

  • زمین مورد نظر شما باید از آلودگی‌های هوا به دور باشد. به همین دلیل دقت کنید که سالن شما در نزدیکی کارخانه‌ها قرار نداشته باشد.
  • اگر در انتخاب مکان سالن خود دقت نکنید، پروانه فعالیت برای شما صادر نمی‌شود و زحمت‌هایتان به باد می‌رود.
  • سالن پرورشی شما باید فاصله استانداری از جاده‌های اصلی منتهی به شهرها را داشته باشد. فاصله مورد نظر باید حداقل 400 و حداکثر 1000 متر باشد. این فاصله برای کاهش انتقال بیماری به جاده‌ها و کاهش هزینه ساخت و ساز برای هموار سازی مسیر است.

طرح توجيهی پرورش بلدرچين

  • زمین و سالن مورد نظر شما باید آب سالم و کافی را داشته باشد. از این رو آب منطقه را از نظر سختی، شوری، اسیدیته و نیترات مورد آزمایش قرار دهید.
  • سر و صداهای زیاد بلدرچین‌ها را عصبی می‌کند و این مهم روی تخم‌ها و گوشت‌ها آن‌های تأثیر منفی می‌گذارد. از این رو سالن مورد نظر خود را دور از شهرها، اتوبان‌ها و کارخانه‌های پُر سر و صدا قرار دهید.
  • سالن پرورش بلدرچین‌ها باید آفتاب‌‌گیر باشد. این مهم بخشی از آلودگی‌های محیطی را از بین می‌برد. البته اگر در مناطق کویری هستید، باید سایه‌بان‌هایی را نیز نصب کنید تا از تابش مستقیم نور خورشید در هنگام ظهر جلوگیری شود.

ساخت مکان مناسب برای انبار و جیره پرندگان

در طرح توجیهی پرورش بلدرچین باید مکان مناسبی را برای تهیه انبار و جیره پرندگان در نظر بگیرید. این مهم در کنار تأسیس سالن، نیازمند پرداخت هزینه‌ها و در نظر گرفتن‌ بودجه‌هایی مشخص است. از این رو سالن ذخیره مواد غذایی پرندگان باید در سایه قرار داشته باشد و از هر گونه آلودگی پاکسازی شود، یادتان باشد که محیط نگهداری غذای پرندگان باید کاملاً خنک و خشک باشد. اگر به دمای محیط مورد نظر توجه نکنید، کلیه مواد غذایی انبار شده، به آلودگی‌های مختلفی دچار شده و فاسد می‌شوند.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

در طرح توجیهی پرورش بلدرچین باید به تجهیزات مهم و مورد نیاز سالن پرورشی، توجه داشته باشید. این تجهیزات عبارت‌اند از:

  1. نصب سیستم تهویه مناسب
  2. نصب سیستم نوردهی منظم و متناسب با شرایط محیط
  3. قرار دادن سیستم گرمایشی و سرمایشی (مورد استفاده در همه فصول)
  4. سیستم تأمین رطوبت(محیط پرورشی بلدرچین‌ها باید از میزان رطوبت مناسب برخوردار باشد)
  5. نصب تجهیزات سیستم برق اضطراری
  6. نصب آبخوری و دانخوری‌های پیشرفته در سالن
  7. فراهم کردن ابزار و مواد مناسب برای کف سازی سالن پرورش بلدرچین‌ها
  8. اگر در حال پرورش بلدرچین تخم‌گذار هستید، باید قفس‌های مکانیزه را در سالن مورد نظر قرار دهید

نکته:

«فرقی نمی‌کند که در حال پرورش بلدرچین گوشتی هستید و یا تخم‌گذار، کلیه تجهیزات ذکر شده باید در داخل سال شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت آمار تلفات بلدرچین‌های شما بالا می‌رود»

انتخاب بهترین نژاد بلدرچین

در طرح توجیهی پرورش بلدرچین باید به نژادی که می‌خواهید آن را پرورش دهید، بپردازید. نژاد بلدرچین معمولی و ژاپنی، از جمله رایج‌ترین نژادهای پرورشی در ایران هستند. این بلدرچین‌ها توانسته‌اند با اقلیم ایران به خوبی سازگار شوند، البته نژاد معمولی، در کشور ما بومی شده است. بلدرچین معمولی می‌تواند در فصولی از سال از حشرات مختلفی تغذیه کند و این مهم درکاهش هزینه‌های مواد غذایی بسیار مؤثر است.

ویژگی‌های برتر بلدرچین

  1. سرعت رشد بلدرچین دو و نیم برابر سایر پرندگان است و در سن هفت تا هشت هفتگی به بلوغ می‌رسد.
  2. بین والدین و فرزندان این پرنده فاصله نسلی کوتاهی وجود دارد و می‌توانید برنامه اصلاح نژادی را به خوبی اجرا کنید.
  3. بلدرچین‌ها می‌توانند به سرعت تخم‌گذاری کنند. آن‌ها سالانه 250 – 150 عدد تخم می‌گذارند.
  4. بلدرچین‌ها پرنده‌های کوچکی هستند، از این رو می‌توانید در تعداد بالا آن‌ها را پرورش دهید.
  5. ارزش غذایی بلدرچین بسیار بالا است. از این رو با تمرکز بر سالم بودن گوشت این پرنده می‌توانید تولیدات خود را افرایش دهید و بازار خوبی برای فروش آن پیدا کنید.
  6. بلدرچین‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف به خوبی رشد می‌کنند و زنده می‌مانند. از این رو در بیشتر استان‌های کشور می‌توانید کار پرورش آن‌ها را آغاز کنید و محدودیتی ندارید.

تغذیه بلدرچین‌ها

بلدرچین‌ها نیز مانند سایر پرندگان به تغذیه مناسب و اصولی نیازمند هستند. از این رو باید در طرح توجیهی پرورش بلدرچین بخش مهمی را به این موضوع اختصاص دهید. پروتئین‌ها، انرژی، ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله موارد مهمی است که بدن پرندگانی چون بلدرچین به آن نیاز فراوانی دارد، غذای مصرفی بلدرچین‌ها باید از سویا، ذرت، سبوس گندم، نمک و انواع مختلفی از ویتامین‌ها باشد. در صورتی که بلدرچین‌ها بیشترین و بهترین مواد غذایی را دریافت کنند این مهم روی کیفیت گوشت و تخم آن‌ها تأثیر مثبتی می‌گذارد و فروش شما نیز بالاتر می‌رود.

نکته:

«اگر دانش مورد نیاز را دارید، می‌توانید خودتان دان و مکمل‌های بلدرچین‌ها را تأمین کنید. در غیر این صورت بهتر است از کارخانه‌های معتبری که وجود دارد «مانند دان پارس» غذای آن‌ها را برای مصرف ده روز خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید»

بررسی بازار مصرف بلدرچین‌ها

در سال‌های اخیر تمایل مردم برای استفاده از گوشت‌های سالم‌تر از مرغ،  افزایش پیدا کرده است. مرغ‌ها مستعد بیماری هستند و از طرفی برای سالم ماندن و زنده نگه داشتن آن‌ها باید در دوره‌های زمانی معین و دفعات زیادی از واکسن‌های مختلفی استفاده شود، این مهم باعث شده تا مردم به سمت مصرف گوشت‌های سالم کشیده شوند. از این رو در طرح توجیهی پرورش بلدرچین باید به ارزش غذایی و عمومیت یافتن آن توجه ویژه داشته باشید. البته فروش گوشت بلدرچین در فصول مختلف نیز متفاوت است.

به همین دلیل باید در یافتن بازار هدف خود تلاش کنید. این مهم هم از طریق تحقیقات میدانی و هم از طریق جست و جو در فضای مجازی قابل دستیابی خواهد بود.بازارهایی چون سوپرمارکت‌ها و گوشت فروشی‌هامی‌توانند بیشترین تقاضای گوشت را از شما داشته باشند.

نکته:

«برای فروش محصولات بلدرچین نباید خودتان را محدود کنید. اگر از نظر مالی مشکلی ندارید، می‌توانید مراکز ویژه فروش محصولات بلدرچین را در سطح کشور تأسیس کرده و به درآمدزایی بپردازید»

مجوز لازم برای پرورش بلدرچین

برخی از افراد تنها برای تفریح و یا برای تأمین نیازهای خانواده خود اقدام به پرورش بلدرچین می‌کنند. در این صورت نیازی نیست که دنبال اخذ مجوز باشید، اما اگر می‌خواهید سالن‌های بزرگی را برای پرورش بلدرچین در نظر بگیرید و به صورت جدی به تأمین نیاز گوشت داخل و صادرات آن بپردازید، باید پروانه کسب و پروانه بهداشت را کسب کنید. همچنین در صورتی که می‌خواهید نام شما بر روی بسته‌بندی‌های داخلی و صادراتی درج شود، باید برند خود را ثبت کنید.

سخن پایانی…

در صورتی که طرح توجیهی پرورش بلدرچین شما با دقت بالایی نوشته شود، بخش مهمی از سؤالات و ابهامات شروع کار را برطرف می‌کند. از این رو با اطمینان بیشتری سرمایه‌های ارزشمند خود را برای راه‌اندازی یک سالن پرورش بلدرچین، به گردش در خواهید آورد، باز هم تکرار می‌کنیم که سودآوری و کسب درآمد بالا تنها زمانی رخ خواهد داد که شما کیفیت و مشتری‌مداری را در اولویت قرار دهید و هیچ چیزی را فدای آن نکنید.

طرح توجيهی پرورش بلدرچين

  • شماره تماس :
  • 09124439674
  • 09128381978
    02188433245-02188404983تلفکس : 02177681490سایت
  • :www.nemunetak.comدفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک 304 ط 1 واحد1آدرس مزرعه :
  • جاده امام رضا انتهای پاکدشت
  • ________________________________________

شعبه دوم :نمونه تک

09131392838 09131393868 031334417994 03134417993

آدرس اصفهان:رباط سوم .چهارراه بهار .نبش بن بست 39 طبقه اول واحد
________________________________________
شعبه سوم :نمونه تک

آدرس مشهد :خیابان عدل خمینی پلاک 65

شماره تماس : 09151004236-09151049182

________________________________________

سایر اطلاعات:

شماره تماس :02188433245-02188404983

تلفکس : 09124496359 09124439674 02177681490

دفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک304 ط1 واحد1

آدرس مزرعه :جاده امام رضا  انتهای پاکدشت

آدرس  سایت:

  • www.nemunetak.com
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید