حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور طرح توجيهی پرورش مرغ گوشتی

شرکت نمونه تک 09124439674
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”medium”]

[yasr_visitor_votes size=”medium”]

طرح توجيهی پرورش مرغ گوشتی

طرح توجيهی پرورش مرغ گوشتی

طرح پرورش مرغ گوشتی

انتخاب زمین

جهت انتخاب زمین مناسب برای اجرا بایستی موارد زیر را مورد توجه قرار داد:

در دسترس بودن امکانات رفاهی مانند جاده های ارتباطی مناسب، نزدیکی برق، آب و … را مورد توجه قرار داد و حتی الامکان سعی نمود تا زمین مورد نظر به گونه ای انتخاب گردد که سرمایه گذار جهت آماده سازی آن و تهیه امکانات کمترین هزینه را متحمل گردد.

ضمن اینکه مکان مورد نظر بایستی دارای حداقل ضوابط جهاد کشاورزی جهت اجرای پروژه باشد که برخی از این ضوابط عبارت اند از:

طراحی ساختمان ها

جهت نگهداری و پرورش مرغ عموماٌ سالن های بسته ای در نظر گرفته می شوند که در طراحی آنها می توان شیوه های گوناگونی را به کار گرفت. هم اکنون یکی از رایج ترین مدلهای طراحی وساخت سالن های مرغداری، سالن های بدون پنجره یا اصطلاحا window less می باشند.
که در این نوع ساختمان کمترین میزان پنجره به کار رفته و معمولا هواکش های بسیار بزرگ به همراه پدهایی که در دیواره های جانبی قرار می گیرند وظیفه تامین هوای مورد نیاز را بع عهده دارند.

طرح توجيهی پرورش مرغ گوشتی

از لحاظ بهداشتی و کنترلهای دیگر نیز این نوع ساختمانها قابل کنترل تر می باشند. به هر حال صرف نظر از نوع طراحی های انجام گرفته موارد دیگری نیز در نوع ساخت و سازها دخالت دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نوع مصالح در دسترس
  • نوع اقلیم و آب و هوای منطقه
  • طول مدت فصل گرما و سرما
  • میزان رطوبت

و مواردی از این قبیل که هرکدام به نوبه خود تاثیر به سزائی را در نوع طراحی و ساخت بناها خواهند داشت.

اقدامات لازم قبل از ورود جوجه

رمز موفقیت پرورش مرغ گوشتی ، اجرای یک برنامه مدیریتی مشخص و موثر قبل از ورود جوجه‌ها به فارم و طی دوران پرورش است.
از آنجا که اجرای برنامه های تغذیه ای و بهداشتی در فارمهای چند سنی مشکل است بهتر آن است که از روش یکباره پر و یکباره خالی استفاده شود.

جهت دستیابی به نتایج بهتر رعایت مسائل زیر پیش از ورود جوجه ها ضروری است:
  • به‌ منظور حفاظت از گله‌ها در مقابل بیماری ها از نظافت و ضد عفونی شدن صحیح و کافی تجهیزات سالن و محوطه اطراف سالن ها مطمئن شوید.
  • بستر در محوطه مادرهای مصنوعی باید هم سطح و یکنواخت باشد. بستر ناهموار ایجاد درجه حرارت غیر یکنواخت. در کف سالن نموده و باعث مخفی شدن جوجه‌ها در بین پوشال بستر و یا در زیر دانخوریها و آبخوریها و محروم شدن از آب و دان در مرحله رشد می‌شود.
  • سعی کنید که هر سالن را با جوجه مربوط به یک گله مادر پر نمایید، اگر این کار عملی نیست حداقل هر سالن را با جوجه‌های مربوط به گله‌های مادر هم سن پر نمایید. این امر رقابت بین طیور را کاهش می‌دهد.
  • زمان رسیدن جوجه به فارم را مشخص نموده و برای دریافت جوجه آمادگی کامل داشته باشید.

طرح توجيهی پرورش مرغ گوشتی

  • هیترها را کنترل و از صحت کار آن ها مطمئن شوید و با توجه به وضعیت هوای محیط 24 تا 36 ساعت قبل از ورود جوجه. آن ها را روشن نمایید. در این صورت قبل از ورود جوجه بستر کاملا گرم و درجه حرارت هوای سالن مناسب پذیرش جوجه می‌باشد.
  • ضمن جلوگیری از وزش هوا از وجود هوای کافی داخل سالن به خصوص زمانی که از حرارت مستقیم استفاده می‌کنید مطمئن شوید..

مادر مصنوعی

  • به ازاء هر 1000 قطعه جوجه. در محدوده مادرهای مصنوعی 10ـ8 عدد آبخوری آویز ثابت و 6 عدد آبخوری کمکی کوچک کله قندی و یا پلاستیکی، یعنی جمعاً 16ـ14 عدد آبخوری در نظر گرفته شود. این آبخوری ها قبل از جوجه‌ریزی بایستی با آب تمیز پر شده و درجه حرارت آب آبخوریها باید حدود 15ـ10 درجه سانتیگراد باشد. هم چنین در سیستم آبخوری نیپل نیز .بایستی از آبخوری های کمکی استفاده شود.
  • اضافه کردن مولتی ویتامین در چند روز اول به آب آشامیدنی مفید می‌باشد. زیرا ممکن است ویتامین موجود در دان به علت گرما کاهش یافته باشد.

فضای اضافی

  • ایجاد فضای اضافی جهت تغذیه در چند روز اول لازم می‌باشد. حداقل 20% از فضای مادرهای مصنوعی در روی بستر با صفحات. مقوائی و یا کفی کارتن پوشانده شود و در آنها همیشه مقدار کمی دان تازه وجود داشته باشد. در این صورت همواره طیور به دان دسترسی خواهند داشت. بلافاصله قبل از ورود جوجه به سالن دانخوریها را پر نمائید.
  • شروع تغذیه بایستی با دان کرامبل با اندازه مناسب و بدون گرد و پودر دان باشد.
  • دانخوری ها و آبخوری ها را. مستقیماً زیر و یا خیلی نزدیک به مادرهای مصنوعی ندهید تا طیور براحتی بتوانند در اطراف آن ها حرکت نمایند.
  • با استفاده از دماسنجی که بتواند حداقل و حداکثر درجه حرارت را نشان دهد، درجه حرارت محوطه مادرهای مصنوعی و درجه حرارت سالن را کنترل نمائید.
  • قبل از جوجه‌ریزی، هیترها را از نظر صحت .کار آنها، آبخوری ها را از نظر پاکیزگی و عاری بودن از پوشال و درجه حرارت مناسب آب، دانخوری ها را از نظر وجود دان کافی و در دسترس بودن آنها کنترل نمایید.

تراکم جوجه‌ریزی

یکی از ضروریات اصلی رشد، حفظ سلامتی و کیفیت عمومی زیست و تامین فضای کافی برای هر پرنده می‌باشد..

میزان فضای در نظر گرفته شده بستگی به مجموعه‌ای از فاکتورها نظیر:
  • وزن طیور در هنگام کشتار، نوع سالن (باز و بسته)، شرایط آب و هوایی منطقه و فصل دارد. بدین جهت برای محاسبه ظرفیت جوجه‌ریزی بایستی به طور دقیق از ابعاد داخلی سالن‌ها مطلع باشیم.
  • در تابستان و بخصوص در واحدهایی. که امکان بروز مشکلات وجود دارد بایستی تراکم جوجه‌ریزی را کم نموده و در سالن هایی که از تهویه مناسبی برخوردار نمی‌باشند بایستی دقت بیشتری نمود و تراکم جوجه‌ریزی در آنها را نیز کاهش داد.
  • سالنهای باز: تراکم جوجه‌ریزی .در سالن های باز براساس فصل و نوسانات درجه حرارت متفاوت بوده و بایستی در تابستان از تراکم جوجه‌ریزی در سالن های مذکور کاسته شود.

تخلیه جوجه ها

طولانی شدن زمان تخلیه جوجه باعث دهیدراته شدن. جوجه‌ها و در نتیجه افزایش تلفات و کاهش پتانسیل رشد می‌گردد.

توجه به کلیه نکات زیر هنگام جوجه ریزی لازم و ضروری است
  • مطمئن شوید که تحویل و توزیع جوجه‌ها در سالنها بطور صحیح انجام شده است. از انبار کردن جعبه‌های حاوی جوجه. در منطقه مادر مصنوعی خودداری کنید.
  • جعبه‌ها را به آرامی نزدیک به‌دان و آب در محدوده مادرهای مصنوعی تخلیه نمایید.
  • جعبه‌های خالی را در یک طرف سالن‌ها جمع نمائید تا براحتی بتوانید آنها را به خارج از سالن انتقال دهید.
  • جوجه‌ها باید سرزنده و شاداب و بدون نقص ظاهری باشند.
  • جوجه‌ها بایستی در محدوده مادرهای مصنوعی قرار گیرند که روشنایی آنها از مادرهای مصنوعی و یا از لامپهای سالن که در بالای مادرهای مصنوعی هستند تامین می‌گردد. در صورتی .که سالن دارای شرایط قابل کنترل باشد.
  • محصور کردن طیور در محدوده مادر مصنوعی ضرورتی ندارد ولی در صورتی که تعداد جوجه‌ها کم باشد. و همچنین در سالن های باز مفید می‌باشد.
  • 1 الی 2 ساعت پس از استقرار، وضعیت توزیع جوجه‌ها در زیر مادرهای مصنوعی و میزان دسترسی آنها را به آب و دان کنترل نمائید.

کنترل رطوبت

رطوبت نسبی سالن باید 70ـ50 درصد باشد، رطوبت سالن باعث حفظ کیفیت بستر شده و از خشک شدن زیاد بستر و ایجاد گردوغبار جلوگیری می‌نماید. رطوبت بالاتر را باید با افزایش تهویه کاهش داد.
افزایش تهویه باعث از دست رفتن گرما و صرف هزینه اضافی است. وسائلی که بسرعت و به درستی بتوانند رطوبت را اندازه‌گیری نمایند. تا حدی غیر معتبر می‌باشند و احتیاج به کالیبره کردن مکرر داشته و بدین جهت کنترل رطوبت را مشکل می‌سازند.
ایجاد رطوبت نسبی بالاتر برای جوجه. یکروزه استرس جابجایی جوجه از جوجه‌کشی تا مزرعه را کاهش داده و رطوبت کمتر، شانس دهیدراته شدن جوجه را افزایش می‌دهد.

مدیریت بستر

بستر ممکن است از پوشال چوب، خرده کاغذ یا کاه خرد شده باشد. از مصرف تراشه چوب سفت که دارای تانن زیادی است. و همچنین تراشه چوب‌ریز و خاک اره‌ای که اگر بوسیله جوجه خورده شود باعث سوراخ شدن چینه دان و سنگدال می‌شود خودداری کنید.
به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری آسپرویلوز، از مصرف بستر پوسیده و کپک زده خودداری نمائید بهترین بستر، تراشه چوب سفید با کیفیت خوب است.
کاه در صورتی که به‌صورت صحیح عمل‌آوری و نگهداری شده باشد می‌تواند بستر مناسبی باشد.

طرح توجيهی پرورش مرغ گوشتی

جهت جلوگیری از ایجاد تاول سینه، سوختگی سینه و قرمزی و سوختگی مفصل خرگوشی که باعث تنزل کیفیت و کم شدن. ارزش لاشه می‌گردد از بستر نرم با کیفیت مناسب استفاده شود.

از مصرف پوشال پودر شده، مرطوب و یا کلوخه خودداری نمائید. بستر با کیفیت خوب دارای 35-30 درصد رطوبت می‌باشد. ارتفاع بستر 7-5 سانتیمتر توصیه شده است .هیچگاه بستر قدیمی را مجدداً استفاده نکنید. همیشه بستر قدیمی را خارج و برای هر نوبت جوجه‌ریزی از بستر تازه و جدید استفاده نمائید.

مدیریت نوردهی وروشنایی

غالباً در پرورش مرغ گوشتی از برنامه نوردهی دائمی استفاده می‌شود، ولی در هر روز باید ساعاتی را نیز به تاریکی اختصاص داد. خاموشی در ساعاتی از روز باعث عادت کردن طیور به تاریکی شده .و از وحشت آنها در موقع قطع برق و نتیجتاً تجمع و خفگی طیور پیشگیری می‌نماید. در هنگام طراحی سیستم روشنائی، یک ردیف لامپ در بالای محدوده مادرهای مصنوعی باید در نظر گرفته شود تا طیور .بطرف منبع حرارتی، آب و دان هدایت شوند

روشنایی سالن

روشنایی سالن با استفاده از لامپهای معمولی و یا لامپهای فلورسنت تامین می‌گردد و نکته ضروری و اساسی این است. که نور بطرف یکنواخت در سالن توزیع گردد. اداره رفاه طیور در انگلیس، شدت نور حداقل، 10 لوکس در سطح پرنده و متوسط 20 لوکس در کل سالن را توصیه می‌نماید. همچنین بسیار مهم است که امکانات کم کردن شدت نور و تاریک کردن سالن وجود داشته باشد. تا بتوانیم مواردی مثل خود خوری را کنترل کنیم.

مدیریت تهویه و هوادهی

هر اندازه توان رشد پرنده افزایش یابد نیاز به تامین اکسیژن و دفع حرارت بدن نیز افزوده می‌گردد. بنابراین نیاز به تهویه در آشیانه‌های امروزی به مراتب بیش از سابق است.
علاوه بر تامین هوای مورد مصرف مستقیم پرنده، حفظ کیفیت هوای سالن‌ها نیز ضروری است. لذا سیستم تهویه سالن. مرتباً بایستی بازنگری گردیده در صورت لزوم اصلاح شود.

کنترل درجه حرارت بدن

دانستن عوامل اصلی تنظیم کننده دمای بدن پرنده که بستگی به تهویه و درجه حرارت محیط دارد مفید است. پرنده قادر است آرایش پرهای محافظ بدن خود را براساس دمای بدن تغییر دهد. در هوای سرد پرها بصورت عمود بر بدن قرار می‌گیرند و هوای ساکن محبوس در بین آنها بصورت لایه‌ای عایق کننده عمل می‌نماید. و برعکس با افزایش درجه حرارت، پرها روی سطح بصورت خوابیده آرایش می‌یابد و اجازه می‌دهد حرارت تولید شده در بدن به آسانی به خارج دفع شود. سپس پرنده تلاش می‌نماید. با تنفس دهانی و تبخیر آب داخل دهان، خود را خنک کند.

  • شماره تماس :
  • 09124439674
  • 09128381978
    02188433245-02188404983تلفکس : 02177681490سایت
  • :www.nemunetak.comدفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک 304 ط 1 واحد1آدرس مزرعه :
  • جاده امام رضا انتهای پاکدشت
  • ________________________________________

شعبه دوم :نمونه تک

09131392838 09131393868 031334417994 03134417993

آدرس اصفهان:رباط سوم .چهارراه بهار .نبش بن بست 39 طبقه اول واحد
________________________________________
شعبه سوم :نمونه تک

آدرس مشهد :خیابان عدل خمینی پلاک 65

شماره تماس : 09151004236-09151049182

________________________________________

سایر اطلاعات:

شماره تماس :02188433245-02188404983

تلفکس : 09124496359 09124439674 02177681490

دفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک304 ط1 واحد1

آدرس مزرعه :جاده امام رضا  انتهای پاکدشت

آدرس  سایت:

  • www.nemunetak.com
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید