حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور چه عواملی باعث قطع تخمگذاری مرغ ها میشود

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

قطع تخمگذاری مرغ ها

دلایل زیر باعث قطع تخمگذاری مرغ ها میگردد

? تغییر طول روز
? تولک
? کرچی
? سلامت گله
? سن
? تغذیه نامناسب
? استرس

 کاهش طول روز

از اوایل تیرماه هر سال روزها شروع به کوتاه شدن می کنند و مجددا از اوایل دی ماه هر سال بلندتر می شوند. طول روز از حدود ۱۶ ساعت در اوایل تابستان به حدود ۸ ساعت در اوایل زمستان میرسد .

این تغییر در طول روز باعث تولک رفتن و قطع تخمگذاری می گردد که ممکن است چندین ماه طول بکشد. برای جلوگیری از کاهش تولید در اثر تغییر در طول روز به نوردهی مصنوعی نیاز است. برای حفظ تولید ، طول روز باید افزایش یابد و یا اینکه بیش از ۱۲ ساعت به ازای هر روز ثابت بماند(مثلا ۱۴ تا ۱۶ ساعت در روز).
نور مورد نیاز باید طوری باشد که بتوان خواند ولی نوع منبع نوردروزنامههی مهم نیست.

باید توجه داشت که اگر یک برنامه نوردهی شروع گردد باید ادامه یابد و قطع نور حتی به مدت یک روز هم میتواند اثر منفی بر تولید داشته باشد و بهتر است که از یک تایمر ارزان قیمت برای کنترل برنامه نوری استفاده گردد.

قطع تخمگذاری مرغ ها 09131392838
قطع تخمگذاری مرغ ها 09131392838

 تولک

تولک رفتن یک مرحله فیزیولوژیکی طبیعی است که به مرغ اجازه می دهد تا پرهای کهنه و قدیمی خود را جایگزین کند و اویدوکت را که اندام تولید تخم است بازسازی کرده و مجددا جوان کند. وقتی که تولک روی می دهد.

مرغ اکثر انرژی خود را صرف رشد پرها کرده و تنها مقدار اندکی از آن را برای تولید تخم مصرف می کند.
تولک طبیعی یک پدیده فصلی است که با تغییر در طول روز ارتباط دارد. پرریزی در پرندگان اهلی در هر زمانی می تواند روی دهد (بخصوص اگر مرغ در معرض برخی استرسها قرار گیرد).

پرریزی سریع در تمام گله معمولا نتیجه حوادث استرس زای جدی مثل فقدان آب و غذا و یا مشکلات ناشی از برنامه های نوردهی است.

گاهی با یک برنامه نوری خاص تولک اتفاق می افتد در هنگامی که تولک در دوران روزهای بلند اتفاق می افتد پرریزی غالبا ناتمام می ماند در این حالت ممکن است که مرغ هرگز به تولید ایده آل خود بر نگردد برای رفع این مشکل بهتر است که اجازه دهیم تا مرغ در طول دومین زمستان به تولک برود.

که با خاموش کردن نور به مدت ۶ هفته در زمستان این عمل اتفاق می افتد.

که مرغ کاملاً پرریزی می کند و سپس با قرار دادن در شرایطی با طول روز بلند مجدداً تولید را از سر می گیرد.

تذکر : در تولک رفتن پرها بصورت ناحیه ای یا تکه تکه نمی ریزد و اگر چنین حالتی مشاهده شود به احتمال زیاد نتیجه نوک زدن طیور می باشد.

 کرچی

کرچی یک استعداد طبیعی است که مرغ روی تخم ها نشسته و جوجه ها را تفریخ می کند. اکثر مرغ ها بالاخره کرچ می شوند برخی نژادها بیشتر از دیگر نژادها کرچ می شوند و در برخی نژادها این عمل به ندرت اتفاق می افتد.

(کوشین و سیلکی رکورددار کرچی هستند ولی لگهورن به ندرت کرچ می شود).
وقتی که یک مرغ کرچ میشود تغییرات هورمونی موجب قطع تخمگذاری میگردد. یکی از عوامل اصلی مؤثر بر کرچی معمولا جمع شدن تخم در لانه است، ولی برخی مرغ ها بدون وجود تخم در لانه هم کرچ میگردند.

برای کاهش کرچی، باید تخم ها هر روزه از لانه جمع شده و محل آنها صاف شود. اگر یک مرغ مایل باشد که زمان طولانی در لانه بماند باید بمدت چند روز از لانه رانده شود در این صورت پس از یک دوره زمانی، رفتار کرچی پایان یافته و مرغ به حالت تولید تخم برمیگردد.

سلامت گله

مشکلات بیماری هر از گاهی در تمام گله ها بروز می کند. در برخی مواقع، کاهش تولید تخم از اولین نشانه های بروز مشکل است. سایر علایم شامل کسلی ، عدم فعالیت ، لنگش ، سرفه ، بیحالی و در نهایت مرگ می باشد.

برخی مرگ و میرها، طبیعی است ولی اگر چندین پرنده علایم مشابهی را نشان دهند باید جهت اطمینان از نوع بیماری از متخصصین طیور و یا آزمایشگاههای تشخیصی کمک گرفت.

سن گله

تمام مرغ ها سرانجام تولید تخم را قطع میکنند .معمولا مرغها 2 تا 3 سالگی به تولید ادامه میدهند تا اینکه شروع به کاهش تولید نموده و نهایتا تولید را قطع میکنند . تو لک رفتن مکرر و طولانی میشود و برخی مشکلات فیزیکی در تخمدان و اویدوکت روی می دهد. گذشته از این مسائل وقتی یک مرغ پر تولید به مدت 3 سال تخمگذاری میکند ممکن است .

که 30 برابر وزن بدنش تخم بگذارد . در برخی شرایط اویدوکت توانایی خود را در عبور تخم از دست داده و یک یا چند تخم در مسیر اویدوکت به تله می افتد که این حالت از تخم افتادن نامیده می شود .

در موارد دیگر مرغ تولید زرده ای میکند که توسط اویدوکت جمع اوری نمی شود و در محوطه بطنی بدن باقی میماند .

زرده تخم مرغ توسط اویدوکت جمع اوری نمیشود و در محوطه بطنی بدن مرغ باقی میماند .

که بروز این حالت برای درصد پایینی از زرده ها ، طبیعی است و مرغ میتواند به سادگی ان ها را جذب بدن کند ولی هنگامی که این عارضه هر روز اتفاق بیفتد مرغ دچار تخمگذاری بطنی میشود .

گاها مرغ های مسن تر تخم های بزرگتر یا دو زرده میگذارند در این مورد اویدوکت که فقط در هنگام گذاشتن تخم گشاد می شود ممکن است که به حالت طبیعی خود و به داخل بدن برنگردد و اویدوکت گشاد شده در بیرون از بدن نمایان باشد که این به این حالت پرولاپس مجاری تخم گفته میشود .

و ممکن است باعث نوک زدن بقیه مرغهای گله شود که تنها راه جلوگیری از ان جدا کردن مرغ مزبور از گله است . در هر یک از این موارد سلامت مرغ و گله به خطر می افتد و بهتر است که این موارد به سرعت از گله خذف شوند .

تغذیه نامناسب و قطع تخمگذاری مرغ ها

نوع و مقدار جیره غذایی جهت حفظ حداکثر تولید تخم اهمیت زیادی دارد . جیره غذایی جوجه ها باید بر حسب احتیاج انها باید بالانس شود .

هر گونه مکمل سازی با ضایعات غذایی یا پسمانده های باغات و… ممکن است موجب بهم خوردن تعادل تعادل جیره غذایی گردد . برای کسب حداکثر تولید تخم ، تغذیه مرغها باید اختیاری بوده و پوسته صدف در ظرفهای جداگانه و به اندازه کافی در اختیار مرغها باشد .

تذکر: هرگز نباید از جیره های آغازین یا رشدی برای مرغ تخمگذار استفاده کرد چون مواد مغذی این جیره ها متفاوت است و باعث کاهش تولید می شود . جیره های آغازین باعث بهم خوردن ترکیبات داخل تخم مرغ خواهد شد .

 استرس و قطع تخمگذاری مرغ ها

تولید تخم در مرغها در حقیقت فعالیت تولید مثلی انهاست وقتی که یک مرغ در معرض استرس قرار میگیرد با قطع تخمگذاری به این حالت پاشخ میدهد . حمل و نقل ، دستکاری ، حرارت بیش از حد ، ایجاد وحشت ، قطع خوراک و آب استرس هایی هستند که در نهایت تولید تخم را تحت تاثیر قرار میدهند .

حفاظت از عوامل خارجی و و شکارچیان ، تمیز و خوب نگه داشتن سالن پرورش ، تهویه مناسب در سالن های بسته ، دسترسی دائم و راحت به خوراک و آب و …. موجب کاهش استرس شده و به حفظ بالای تخمگذاری کمک میکند .

شماره تماس :

09124496359

09124439674

02188433245-02188404983

تلفکس : 02177681490

سایت :www.nemunetak.com

دفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک 304 ط 1 واحد1

آدرس مزرعه :جاده امام رضا انتهای پاکدشت

________________________________________

شعبه دوم :نمونه تک

09131392838 09131393868 031334417994 03134417993

آدرس اصفهان:رباط سوم .چهارراه بهار .نبش بن بست 39 طبقه اول واحد
________________________________________
شعبه سوم :نمونه تک

آدرس مشهد :خیابان عدل خمینی پلاک 65

شماره تماس : 09151004236-09151049182

________________________________________

سایر اطلاعات:

شماره تماس :02188433245-02188404983

تلفکس : 09124496359 09124439674 02177681490

دفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک304 ط1 واحد1

آدرس مزرعه :جاده امام رضا  انتهای پاکدشت

آدرس  سایت:www.nemunetak.com

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید