حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور طرح توجيهی پرورش شترمرغ

شترمرغ هچری جوجه دهروزه 09124496359 09128381978 09124439674
در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”medium”]

[yasr_visitor_votes size=”small”]

طرح توجيهی پرورش شترمرغ

طرح توجيهی پرورش شترمرغ

در ۱۴ سال گذشته پرهای شترمرغ به دلیل کمبود دانش فنی و بازار مصرف و همچنین با هدف جلوگیری از آلوده شدن. مزارع اغلب سوزانده می‌شد، در سال‌های اخیر بازار خوبی برای پرهای شتر مرغ ایجاد شده و این محصول هم در داخل و هم در خارج از کشور عرضه می‌شود. به گفته پژوهشگران، ۱۷ نوع پر .مختلف از بدن شترمرغ‌های بالغ و کشتاری استحصال می‌شود که این پرها از نظر شکل، ظاهر، بافت و کارآیی با یکدیگر متفاوت هستند و این مسئله یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پرنده است.

برای حصول پرهای باکیفیت، باید عملیات. پرچینی انجام شود، زیرا پرهای اولیه‌ای که از این عملیات به‌دست می‌آید دارای کیفیت بسیار پایینی است .اما پرهایی که بعد از ۶ ماه جایگزین آنها می‌شوند با کیفیت و مرغوب‌اند.

گوشت شترمرغ

شترمرغ از پرندگانی است که از دو دهه گذشته نخستین محموله آن از آفریقای جنوبی به کشور وارد شد و دوره رشدی مناسبی را طی کرد. از ۸۰۰ هزار قطعه شترمرغ موجود در جهان ۱۰۰ هزار قطعه آن به ایران تعلق دارد، در حالی که تمامی پوست .آن بدون فرآوری و ارزش افزوده صادر می‌شود. ایران و کشورهای آسیایی از قبیل ترکیه، پاکستان و چین در رده چهارم پرورشی دنیا قرار دارند و. کشورهای اروپای شرقی، روسیه و هند جزو دسته پنجم هستند.

بر اساس گزارش‌های دریافت‌شده، حدود ۱۲٫۵ درصد از کل تولید گوشت شترمرغ دنیا در ایران انجام می‌شود که این عدد در مقایسه با آنکه ایران ۱٫۱ درصد از جمعیت دنیا را در بر دارد، عدد مناسبی است.

طرح توجيهی پرورش شترمرغ

در حال حاضر تعداد ۲۳۰ واحد پرورش شترمرغ به ظرفیت ۶۶۰۰ قطعه مولد و ۸۵۰۰۰ قطعه پرواری در کشور وجود دارد که بر اساس ظرفیت فوق، سالانه  بالغ بر ۳۹۵۰ تن گوشت تولید می‌شود.

قسمت عمده تولید شترمرغ در ۱۲ استان کشور است که بیشترین آن‌ها در استان سمنان با یک‌هزار و ۲۵۰ قطعه شترمرغ.مادر و شش‌هزار قطعه گوشتی، سپس اصفهان با یک‌هزار و ۸۰ قطعه مادر و یک‌هزار و ۴۵۰ قطعه گوشت و استان البرز با ۵۶۰ قطعه مادر و ۱۰ هزار و ۷۹۰ قطعه گوشتی در رده‌های بعدی قرار دارند.

بررسی بازار فرآورده های شترمرغ

بازار مصرف محصولات شترمرغ چه محصولات اصلی مانند گوشت و پوست و چه محصولات فرعی مانند وسایل آرایشی. به‌دست آمده از روغن شترمرغ و پر در جهان رو به گسترش است، به‌ویژه در بخش پوست و گوشت با توجه به مشخصات بی‌نظیر این محصولات روز به روز بر آمار مصرف در جهان افزوده می‌شود. بنابراین اگر امکانات و ابزار ویژه ایران برای تولید، با برنامه ساماندهی شده .و مشخص به کار گرفته شود از لحاظ قیمت تمام شده محصول و همچنین کیفیت به راحتی قابلیت رقابت با کشورهای دیگر را دارد و از این راه نه تنها مانع از خروج ارز ازکشور می‌شویم بلکه با صادرات محصولات. این حیوان؛ آمار صدور کالاهای غیرنفتی را افزایش داده و از این طریق علاوه بر اشتغال نسل جوان سود قابل‌توجهی را عاید کشور خواهیم کرد.

دانش فنی پروژه و روش تولید محصول در طرح توجیهی پرورش شترمرغ

در مرحله اول، نیاز به تاسیسات پرورشی داریم تا به کمک. آنها جوجه‌ها را از زمان تولد تا دوماهگی نگهداری کند. براساس محاسبات انجام شده در یک مزرعه کوچک در هفته به‌طور متوسط ۲۵ قطعه جوجه متولد می‌شود. که فضای موردنیاز محاسبه شده با در نظر گرفتن پن‌‎های اضافی، اتاق تجهیزات، اتاق کارگری و راهروها شامل ۱۲۰متر‌مربع فضای مسقف و نیز ۱۸۵ متر‌مربع گردشگاه است. برای نگهداری جوجه‌ها باید تجهیزاتی مانند وسایل کنترل حرارت و زیرساخت مناسب .را در نظر داشته باشید. فضای ۷۷ متری حصاری دارای سقف برای جوجه‌ها گام اولی است که باید بردارید.

حصارهای اطراف مزرعه شترمرغ

ارتفاع این حصار باید حدود یک متر باشد. برخی جوجه‌ها نسبت به سایر جوجه‌ها ضعیف‌تر هستند و به همین دلیل از بین می‌روند. به‌طور معمول ۳۰ درصد جوجه‌هایی که به دنیا می‌آیند قبل از سه‌ماهگی از بین می‌روند، اما شما به دلیل اینکه نمی‌دانید. کدام جوجه می‌ماند و کدام از بین می‌رود .باید به همه آنها به‌صورت یکسان خدمات بدهید. بنابراین فضای مسقف لازم ۸۰مترمربع و گردشگاه لازم در حدود ۱۸۹مترمربع است.

دوره های آموزشی

در برخی کشورها نظیر ‏آلمان باید دوره‌ای را در زمینه پرورش شترمرغ گذراند. خوشبختانه کشورهای دیگر تا این حد سخت‌گیر ‏نیستند. و پرورش شترمرغ را همچون دیگر فعالیت‌های مزرعه‌ای تلقی می‌کنند. برای اینکه استارت کار خود را بزنید، باید به نکاتی مانند مجوز برای مالکیت پرندگان، مجوز برای. حمل‌و‌نقل پرندگان، احداث چاه تلفات برای دفن پرنده‌های مرده، بازرسی‌های دامپزشکی و معیارهای امنیت زیستی (‏Bio Security‏) نظیر حوضچه ورودی وسایل نقلیه (که وسایل نقلیه هنگام ‏ورود. به مزرعه از داخل مواد ضد عفونی عبور کنند) دقت داشته باشید.

مطالعات مالی و اقتصادی طرح توجیهی پرورش شترمرغ

۶۰ درصد هزینه تولید را تغذیه تشکیل می‌دهد و اگر خوراک حیوان باکیفیت مناسب در دسترس نباشد، میانگین. تغذیه از حد استاندارد کمتر می‌شود و این امر تاثیر قابل توجهی در افزایش هزینه‌های تولید دارد. نبود کشتارگاه‌های صنعتی باعث می‌شود. کشتار در شرایط سنتی، باکیفیت بهداشتی.نامناسب و هزینه‌های بالا انجام شود. وقتی کشتار مکانیزه باشد، ضمن اینکه تعداد بیشتری شترمرغ در هر ساعت کشتار می‌شود، بخش‌های غیرخوراکی آن نیز می‌تواند به صورت فرآورده‌های جانبی به بازار عرضه شود و درآمد حاصل از آن را افزایش دهد.

مجوزها

برای اینکه بدانید اخذ چه نوع مجوزهایی برای احداث مزرعه شترمرغ لازم است. باید با مراکز مرتبط از جمله معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و یا معاونت های امور دام بخش. طیور غیر مرسوم و سازمانهای مرتبط با پرورش شترمرغ منطقه مشورت کنید. مطابق محاسبات بهین صنعت یاب برای ایجاد یک مزرعه پرورش شترمرغ با ظرفیت اقتصادی ۷۰۰قطعه پرواربند.. و تولید ۳۰۰عدد تخم شترمرغ و ۸۰۰۰قطعه جوجه یک روزه شترمرغ به چیزی حدود ۵۰میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز می باشد. حدود ۳ سال هم طول می‌کشد که برگشت سرمایه صورت بگیرد. همچنین چنین طرحی برای بیش از ۲۰نفر اشتغال‌زایی مستقیم در پی دارد.لازم به ذکر است که آمار و ارقام ذکر شده تقریبی می‌باشد؛ لذا جهت .تهیه مطالعات امکان سنجی مستند، به روز و قابل دفاع با شرکت بهین صنعت یاب جهت تهیه طرح توجیهی پرورش شترمرغ تماس حاصل نمایید.

محل پیشنهادی اجرای طرح توجیهی پرورش شترمرغ

بهترین مناطق جهت پرورش این پرنده مناطق حاشیه کویر و اقلیم خشک می باشد، البته این بدان معنا نیست. که در نقاط سردسیر و یا مرطوب امکان پرورش شترمرغ وجود ندارد. اما به دلیل نیاز به کنترل عوامل نامساعد جوی نظیر رطوبت زیاد و احتمالا سرمای بیش از حد هزینه های تولید در اینگونه مناطق اندکی بیشتر از مناطق کویری خواهد بود.

طرح توجيهی پرورش شترمرغ

شترمرغ ها حداقل یک میلیون سال در آفریقا زیسته اند و روزگاری نیز از اسپانیا تا غرب چین پراکنده بودند، حتی در دهه ۱۹۶۰ شترمرغ های وحشی در سوریه هم وجود داشته اند. شاید بتوان گفت، در هر نقطه ای که بتوان .یک فضای وسیع و مسطح جهت جست و خیز و فعالیت این پرنده در نظر گرفت، امکان پرورش نیز وجود دارد. ایران به لحاظ اقلیمی به جز نوار ساحلی شمال و جنوب، منطقه مساعدی برای پرورش شترمرغ است. همچنین سادگی پرورش آن و تنوع محصولات شترمرغ، علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است.

نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد درباره طرح توجیهی پرورش شترمرغ

طرح توجیهی پرورش شترمرغ می‌تواند از توجیه اقتصادی بالاتری نسبت به سایر دام‌ها برخوردار باشد. براساس آمار، ۲۳۰ مجموعه پرورش شترمرغ در ایران فعالیت دارند. پرورش این پرنده به شرط رعایت چند اصول از جمله، طراحی و ساخت اصولی مزرعه، مدیریت علمی آن و ظرفیت ژنتیکی و تولیدی مناسب .شترمرغ‌ها دارای سودآوری قابل قبولی خواهد بود. در صورتی که به بخش تولید شترمرغ در کشور توجه بیشتری شود و مانند سایر بخش‌ها نهاده به قیمت دولتی دریافت کنند، این قابلیت وجود دارد که گوشت شترمرغ جایگزین گوشت قرمز شده و به قیمت کمتری به فروش برسد.

ارزش اقتصادی شترمرغ

بیشترین ارزش اقتصادی شترمرغ از پوست آن است، اما متأسفانه صنایع فرآوری‌کننده آن در کشور ما وجود ندارد و قسمت اعظم .درآمد تولیدکنندگان داخلی از گوشت آن است، در حالی که در دنیا این روند برعکس است. سهم اقتصادی تولید شترمرغ در دنیا ۳۰ درصد از گوشت، ۷۰ درصد از پوست و پر است، در حالی که در ایران ۶۵ درصد از سهم اقتصادی مربوط به گوشت، ۲۰ درصد پوست و ۱۵ درصد از پر آن است.
لازم است که بخش خصوصی در زمینه فرایند تکمیلی بیشتر وارد شده .و برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این بخش اقدامات بیشتری صورت گیرد تا پوست شترمرغ در داخل کشور فراوری شده و با ارزش افزوده صادر شود. با توجه به نوپا بودن صنعت پرورش شترمرغ در کشور، لازم است که صنایع وابسته آن نیز رشد کند.

  • شماره تماس :
  • 09124439674
  • 09128381978
    02188433245-02188404983تلفکس : 02177681490سایت :www.nemunetak.comدفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک 304 ط 1 واحد1

    آدرس مزرعه :جاده امام رضا انتهای پاکدشت

    ________________________________________

    شعبه دوم :نمونه تک

    09131392838 09131393868 031334417994 03134417993

    آدرس اصفهان:رباط سوم .چهارراه بهار .نبش بن بست 39 طبقه اول واحد
    ________________________________________
    شعبه سوم :نمونه تک

    آدرس مشهد :خیابان عدل خمینی پلاک 65

    شماره تماس : 09151004236-09151049182

    ________________________________________

    سایر اطلاعات:

    شماره تماس :02188433245-02188404983

    تلفکس : 09124496359 09124439674 02177681490

    دفتر مرکزی :میدان امام حسین – ابتدای خیابان مدنی پلاک304 ط1 واحد1

    آدرس مزرعه :جاده امام رضا  انتهای پاکدشت

    آدرس  سایت:www.nemunetak.c

 

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید