حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور دستگاه ستر و دستگاه هچر

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”medium”]

[yasr_visitor_votes size=”small”]

دستگاه ستر و دستگاه هچر

دستگاه ستر و دستگاه هچر

دستگاه جوجه کشی ستر و دستگاه جوجه کشی هچر از نظر ظاهری کاملا مشابه یک دیگر هستند. به گونه ای که هر دو دارای یک عایق کارا نسبت به فضای بیرون دستگاه جوجه کشی ، فن ، رطوبت ساز ، گرماساز هستند. تنها تفاوت اساسی و کلی دستگاه جوجه کشی ستر و دستگاه جوجه کشی هچر بیشتر در آن چیزی است که درون آن ها است مثل فن ها و مکنده ها و رطوبت سازها و پنکه های گردش هوا در دستگاه های جدید با استفاده از فن آوری ها جدید امکان ستر و هچر همزمان در یک دستگاه بوجود آمده است. در ادامه درمورد ستر و هچر همزمان در یک ماشین جوجه کشی توضیحات کامل و جالبی داده شده است.

در مورد این دستگاه ها دقت شود تا عایق بین دو ورق آن ها از نوع مرغوب و با ضریب رسانش مناسب انتخاب شوند. نکته مهم دیگر این که سعی شود تا از یک دستگاه رطوبت ساز سرد و در نزدیکی فن دستگاه جوجه کشی یا رطوبت ساز دیسکی استفاده شود.

رطوبت دستگاه

جهت تامین رطوبت دستگاه می توان از اسپری تحت فشار استفاده کرد زیرا آب را به اندازه ذرات بخار خرد و پودر می کند و نزدیک فن به گونه ای نصب می شود تا به همراه گردش هوا بتواند این رطوبت را نیز منتشر کند. البته غیر از این روش می توان از روش ترکیبی پدکولینگ نیز استفاده نمود به گونه ای که دقیقا یک کولر آبی بدون بدنه را درون ماشین جوجه کشی طراحی نمود با همان پوشال همان پمپ و همان کفی برای ایجاد حرارت نیز می توان از انواع لوازم الکتریکی و گردش آب گرم استفاده کرد ولی به لحاظ یکنواختی بهتر است تا از گردش هوای گرم استفاده شود.

تبادل دمای بیرون

در مورد درب دستگاه جوجه کشی ستر و دستگاه جوجه کشی هچر نیز می توان گفت در صورت این که نیاز مبرم به سرکشی به درون دستگاه احساس شد بهتر است تا جنس درب ها از شیشه دوجداره تهیه شوند تا از اتلاف انرژی و تبادل دمای بیرون دستگاه با دمای داخلی جلوگیری شود.

سنسورهای دستگاه جوجه کشی ستر و هچر

دستگاه های جوجه کشی هچر و ستر دارای یکسری حسگر یا سنسورهایی می باشند که میزان دقت آن ها با یک دیگر متفاوت است. این سنسور ها شامل رطوبت سنج ، دما سنج و حسگر مهم دیگری که معمولا نسبت به آن بی توجهی می شود سنسور اکسیژن و دی اکسید کربن است که البته این نوع حسگرها گران قیمت ولی موثر هستند. از جمله سایر این تجهیزات صفحه دیجیتال خارج دستگاه است که با مشاهده آن می توان متوجه فعال یا عدم فعال بودن تجهیزات ذکر شده درون دستگاه شد علاوه بر آن می توان از طریق سیستم کنترل میزان خاصیت تجهیزات دستگاه جوجه کشی نیز مورد بررسی قرار گیرد برای مثال سیستم کنترل ها وظیفه تنظیم دور فن ها با توجه به وضعیت دما و رطوبت محیط را برعهده دارند.

بهتر است که سنسورها به سخت افزارهای رایانه ای متصل باشند تا از بابت کنترل دائمی و دقیق آن ها اطمینان حاصل نماییم. علاوه بر تمام این گفته ها برخی دستگاه ها یکسری لوازم جانبی دیگر نیز مثل کرک جمع کن که کرک جوجه ها را جمع آوری می کند دارا هستند که تمام این لوازم جانبی و لوازم اصلی بهتر است تا قابلیت جداشدن داشته باشند تا بتوان در مواقع لزوم آن ها را برداشت و شست ، و تعمیرات یا سرویس دستگاه جوجه کشی را آسان تر نمود .

قطعه ای مهم در ماشین جوجه کشی ستر

مهمترین وسیله ای که در دستگاه جوجه کشی ستر بکاربرده می شود الکتروموتوری با قابلیت تنظیم سرعت های مختلف جهت حرکت راک و شانه های دستگاه جوجه کشی است که این عمل همانند حرکت دادن تخم ها توسط مرغ مادر در جوجه کشی طبیعی سبب جلوگیری از چسبندگی زرده به پوسته تخم حین فرایند جوجه کشی می شود.

ستر و هچر همزمان در یک دستگاه جوجه کشی از تبلیغات تا واقعیت

” ستر و هچر در یک دستگاه جوجه کشی ”   با  ” ستر و هچر همزمان در یک دستگاه جوجه کشی ” دو جمله ای است که تفاوت های مهم با یکدیگر دارند. امروز اگر در پی خرید یک ماشین جوجه کشی باشید به دفعات یکی از دو جمله بالا را و یا هر دوی آن را در توضیحات فروشنده و یا در کاتالوگ های تبلیغاتی خواهید دید. هرچند به ظاهر این دوجمله شبیه یک دیگر هستند ولی تفاوت های مهمی در باطن آن ها می باشد.

تعریف ستر و هچر در جوجه کشی

در ابتدا لازم است تا برای درک بهتر این موضوع تعریف دقیقی از اصطلاحات ستر و هچر در جوجه کشی بیان کنیم.

ستر ( ستری ) :

قسمتی از دستگاه جوجه کشی که شرایط جوجه کشی پرندگان را با انجام 4 عمل اصلی لازم برای جوجه کشی از ابتدای دوره تا ساعاتی قبل از تولد جوجه ها بر عهده دارد. این شرایط عبارتند از :

1- تولید و حفظ دما در محدوده مورد نیاز که برای هر پرنده مقدار معینی می باشد. حتی در جوجه کشی برخی از پرندگان مانند جوجه کشی غاز و بوقلمون هر 7 روز یک بار این عدد تغییر می کند.

2- تولید و حفظ رطوبت مورد نیاز جوجه کشی ( میزان رطوبت باعث می شود میزان تبخیر آب داخل تخم در اثر گرما بیش یا کم تر از حد مورد نیاز نشود تا جوجه ها دچار کم آبی و یا خفگی در آب نشوند.)

3-چرخش تخم ها : چرخش تخم ها مانع چسبندگی زرده به پوسته شده و به جنین کمک میکند تا در روزهای پایانی بتواند کل زرده را به راحتی به داخل شکم خود ببرد. این عمل تا ۳ روز قبل از تولد اهمیت دارد و پس از آن اهمیت چندانی ندارد.

4- اکسیژن رسانی ( تهویه) : جنین ها در طول دوره رشد نیاز به اکسیژن دارند و هرچه به زمان تولد نزدیک تر می شوند نیازشان به اکسیژن افزایش یافته و همچنین دی اکسید کربن بیشتری داخل دستگاه منتشر میکنند.

مدت زمانی که تخم مرغ در دستگاه ستر جوجه کشی سپری میکند را که از روز شروع تا ۳ روز قبل از اتمام جوجه کشی می باشد دوران ستری می گویند.

دستگاه جوجه کشی ستر و هچز همزمان

هچر (هچری) :

قسمتی از دستگاه جوجه کشی که شرایط جوجه کشی پرندگان را با انجام 3 عمل اصلی لازم برای جوجه کشی از ابتدای دوره تا ساعاتی قبل از تولد جوجه ها بر عهده دارد. به مدت زمان سپری شده در حالت هچر دوران هچری می گویند و جوجه به دنیا آمده از دستگاه را به اصطلاح هچ شده می گویند. تنها عاملی که دیگر در دوران هچری به آن نیاز نیست گردش تخم ها می باشد.

دستگاه جوجه کشی هچر

تفاوت های شرایط ستر و هچر

اما تفاوت های زیادی بین شرایط دما و رطوبت و اکسیژن در زمان ستر و هچر می باشد که در ادامه توضیح می دهیم.

دما : در دوران هچر در اکثر پرندگان دما حدود 0.3 الی 0.5 درجه سانتی گراد پایین تر از آخرین دمای دوران ستر قرار می گیرد. علت این امر گرمای بالای تولیدی از جوجه ها در هنگام هچ می باشد. با خنک نگهداشتن نیم درجه ای دستگاه در دوران هچر کمک زیادی به کیفیت جوجه های تولید شده خواهد شد.

رطوبت: با تنظیم مقدار رطوبت حدود 10 الی 20 درصد بالاتر از زمان ستر در دستگاه هچر به نرم شدن پوسته تخم ها و خروج راحت تر دستگاه ها کمک کرده و همچنین رطوبت بالا باعث می شود جوجه جوان تا زمان خروج از دستگاه دچار کم آبی و دی هیدراته شدن نشود.

اکسیژن (تهویه) : جوجه های در حال هچ و یا جنین های نزدیک به جوجه شدن به مراتب اکسیژن بیشتری از زمان قبل نیاز دارند. با تغییر اتوماتیک باز و بسته شدن دمپر ها و یا روشن و خاموش شدن بیشتر فن های تهویه میزان اکسیژن دستگاه را افزایش می یابد.

در دستگاه هچر، بخش گردش و شانه های استاندارد نگهداری تخم کارایی نداشته و جای خود را به سبد های استاندارد هچری که دارای شبکه های کافی برای عبور راحت هوا و کفه با زبری مناسب برای جلوگیری از باز شدن پای جوجه ها می باشد، می دهد.

سبد ها باید به صورتی روی هم قرار گیرند تا جوجه ها نتوانند از آن خارج شوند و یا این که درب های مناسبی داشته باشند.

جلوگیری از انتشار باکتری ها در دستگاه جوجه کشی هچر :

مهم ترین اتفاقی که در دستگاه هچر رخ میدهد، خروج باکتری های بسیار همراه جوجه در حال هچ می باشد. جوجه به دنیا آمده در طی دوران رشد به این باکتری ها مقاوم شده ولی جنین های تازه ایجاد شده هیچ مقاومتی به این باکتری ها نداشته و دربرابر این تعداد بالا از باکتری به سختی می توانند مقاومت کنند. لذا در صورتی که در دستگاهی که در وضعیت ستری قرار دارد، محیطی ایجاد کنیم که به شرایط هچر نزدیک باشد، امکان خروج جوجه هست ولیکن در جوجه های سری بعد دچار کاهش هچ خواهیم شد.

حال با توجه به توضیحات بالا مشخص شد هچ کردن جوجه ها در دستگاه ستر امری است که با تغییر حالات دستگاه ستر به وضعیت هچر کاملا شدنی است و لی ایجاد شرایط ستر و هچر همزمان در یک دستگاه چه منطقی دارد!! آیا هوش مصنوعی ( ترموستات دیجیتال) می تواند مانع انتشار باکتری ها در دستگاه شود؟؟

اگر با توضیحات بالا شما مشکلی در این موارد نمی بینید به شما یادآوری میکنیم که هر دستگاه جوجه کشی که در دنیا ساخته می شود به راحتی می تواند تغییر وضعیت ستر و هچر دهد و یا در پایین هر دستگاهی می توان وضعیت هچری ایجاد کرد و این یک قابلیت به شمار نمی آید. و مراقب باشید بهای بیشتری بابت آن نپردازید.

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید