حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مجله پرورش طیور بیماری های متداول بوقلمون

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟

[yasr_overall_rating size=”medium”]

[yasr_visitor_votes size=”small”]

بیماری های متداول بوقلمون

بیماری های متداول بوقلمون

1-بیماری نیوکاسل در بوقلمون گوشتی

2-بیماری آنفولانزا در بوقلمون گوشتی و مادر

3-بیماری آسیت در بوقلمون گوشتی

4-بیماری آبله در بوقلمون مادر

5- چندی از بیماری های سالمونلایی در بوقلمون گوشتی و مادر

6-بیماری گامبرو در بوقلمون گوشتی

7-عارضه کریزای در بوقلمون گوشتی

8-عارضه کلی باسلوز در بوقلمون گوشتی


عامل بیماری نیوكاسل

عامل این بیماری، ویروس پارامیكزو ویروس است كه به خوبی در جنین تخم مرغ رشد و تكثیر می یابد. شش هفته بعد از بین رفتن علائم كلینیكی بیماری، …. ویروس را در فضولات و اعضاء درونی ميتوان یافت. خطر انتقال ویروس توسط لاشه كشتاری وجود دارد، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده منشاء ویروس می باشد. ویروس نیوكاسل نسبت به گرما فوق العاده حساس می باشد. پرندگان وحشی منبع آلودگی و انتشار ویروس بوده و شاید ویروس قسمتی از سیر تكاملی خود را در بدن این نوع پرندگان وحشی بگذراند.

بیماری آسیت در بوقلمون

بيماری آسیت یک بیماری عفونی و بیماری کاملا مرتبط با مسائل مدیریتی می باشد که یکی از مشکلات اساسی پرورش دهندگان بوقلمون می باشد .بیماری آسیت در بوقلمون به علت کمبود تهویه مناسب و همچنین کاهش نمک جیره و دمای پایین در سالن های پرورش بوقلمون و برخی مسائل دیگر ایجاد می گردد. این عارضه باعث ایجاد جمع شدن مایع آسیتی و همچنین مایع میان بافتی در بافت و حفره شکمی به خصوص در کنار چینه دان می گردد .

بیماری های متداول بوقلمون

همچنین از علائم دیگر این عارضه عفونی رنگ پریدگی بخش داخلی حفره شکمی و همچنین بزرگ شدن سمت راست قلب می گردد.بهترین راه پیشگیری از این عارضه تنظیم صحیح تهویه سالن و همچنین تنظیم نمک جیره و نیز تنظیم دمای سالن پرورش بوقلمون می باشد.در صورت مشاهده این بیماری تنظیم تهویه ها و همچنین استفاده از یک آنتی بیوتیک طبق نظر دامپزشک به راحتی می توان این بیماری را از سالن پرورش بوقلمون جمع کرد

بیماری های متابولیکی (عارضه اي) در بوقلمون

بیماری متابلیکی به معنی عارضه ای می باشد که حاصل از کمبود مواد غذایی و نیز همچنین مسائلی که باعث به هم خوردن سیکل متابلیسم می شود حاصل می گردد. در واقع بیماری های متابلیسمی از عوارض شایع در پرورش بوقلمون می باشد که باعث کاهش رشد و نیز تلفات در بوقلمون می گردد که این عوارض سالانه ضرر زیادی به پرورش دهندگان بوقلمون می زند . متاسفانه علت اصلی این عوارض به دلیل عدم توجه به جیره بالانس یا متناسب با احتیاجات غذایی بوقلمون در سنین و نژاد های مختلف می باشد .

از جمله عوارض شایع متابلیسمی موجود در ایران عبارت اند از :

1-لنگش در بوقلمون گوشتی و مادر
2-کانی بالیسم (همدیگر خواری) در بوقلمون گوشتی و مادر
3-ریکتوز در بوقلمون گوشتی
4-پینه سینه در بوقلمون گوشتی
5- عفونت سینه در بوقلمون مادر و گوشتی

بیماری پینه سینه در بوقلمون

عارضه پینه سینه یک مشکل کاملا مدیریتی در پرورش بوقلمون می باشد .عارضه پینه سینه در بوقلمون باعث به وجود آمدن شکلی نا مناسب در سینه لاشه بوقلمون می گردد که این مسئله سبب کاهش بازار پسندی بوقلمون می گردد. عارضه پینه سینه در بوقلمون در اثر رطوبت در کف بستر و همچنین وجود بستر نا مناسب و نیز همچنین در اثر زمین گیر شدن پرنده در اثر بیماری های مختلف حاصل می گردد .

بیماری لنگش در بوقلمون

یکی از مشکلات شایع در بوقلمون مسئله لنگش می باشد که این لنگش خود باعث عوارضی دیگر از جمله پینه سینه و عفونت سینه iهمراه می گردد چرا که اگر چنانچه به این عارضه دیر رسیدگی شود باعث کاهش وزن و نیز تاخیر در رشد نیز می گردد زیرا آرام آرام این مشکل تبدیل به فلجی و نیز زمین گیر شدن بوقلمون شده و از حرکت پرنده و رسیدن آن به آب و دان جلوگیری شده و این امر باعث کاهش رشد بوقلمون می گردد. علت اصلی این عارضه در بوقلمون به خاطر کمبود ویتامین D3 و نیزکمبود کلسیم و فسفر می شود.

بیماری های متداول بوقلمون

پس نتیجه می گیریم این عارضه یا می توان گفت بیماری یک بیماری مدیریتی می باشد که باعث ضرر و زیان بسیاری به پرورش دهنده می گردد.راه حل درمان این عارضه در بوقلمون از طریق تصحیح کردن جیره و تنظیم نسبت کلسیم به فسفر و همچنین استفاده مازاد از دی کلسیم فسفات و همچنین افزایش ویتامین ب کمپلکس و ویتامین AD3E در جیره بوقلمون می باشد.

واکسن های پیشنهادی در طول دوران پرورش
برنامه واکسیناسیون بوقلمون:
1- در سن 15 روزگی واکسن نیوکاسل B1
2-در سن 40 روزگی واکسن لاسوتا

* توجه فرمایید بوقلمون ها را برای هر دو واکسن اعلام شده به صورت آشامیدنی واکسینه نمایید.

در صورت مفید بودن ، امتیاز شما به این مقاله چه مقدار می باشد ؟
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

فرم عضویت در گروه قیمت جوجه واستاپ،تلگرام،رویبکا

83819780912

با ما در تماس باشـید